zaterdag 9 mei 2015

Goedkoop gezond eten?

Kun je goedkoop en gezond eten? Ik krijg deze vraag regelmatig naar aanleiding van onze uitgaven aan de boodschappen. Die zitten gemiddeld rond de €50 per week en dat is kennelijk erg weinig.

Man eet een avond in de week op zijn werk en ik eet dan met kleine man met mijn ouders. Mijn ouders zorgen voor het eten, dus dat is een avond waar wij geen kosten hebben voor de maaltijd.

Daarnaast gaat onze kleine man twee dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Hij krijgt daar om de week een warme maaltijd tussen de middag. De andere week eten ze brood. Op die dagen heb ik geen kosten voor hem voor de lunch, fruit en andere tussendoortjes.

De rest van de week eten we gewoon thuis en volgens mij eten we redelijk gezond. We eten voldoende groenten en fruit. Ik zorg ook dat dit altijd in huis is. De groenten en fruit uit de reclame zijn niet duur.

Ik heb besloten om vanaf nu even goed op te letten op mij voeding. Ik moet nog 3 zwangerschapskilo's kwijt, en dat terwijl ik net heerlijke chocolade van de Lidl heb ontdekt ;) niet echt een handige timing... Maar als ik die kilo's eraan laat zitten, dan weet ik het wel...
Om even wat extra op te letten heb ik geen dure shakes, repen etc nodig. Gewoon minder snoepen, voldoende bewegen (dat lukt zeker wel met drie kleine kinderen) en dan gaan die paar kilo's er vanzelf weer af.

Gezonde maaltijden met veel groenten zoals soepen vind ik ook altijd ideaal. Je kunt er massa's groenten in kwijt en het is erg goedkoop.
In onze tuin zag ik dat we dit jaar veel aardbeien en frambozen gaan krijgen, dus die kunnen we straks heerlijk uit de eigen tuin snoepen!

Hoe zorg jij dat je gezond eet met een klein budget?


5 opmerkingen:

  1. Wij redden het met 40 euro in de week met zn 2en voor eten. Het word een sport ofzo het hoeft eigenlijk niet maar vind het fijn om een vast bedrag te hebben. Ik maak een weekmenu met wat er in de aanbieding is bij onze supermarkten in de buurt en kijk wat ik in de vriezer heb liggen kwa vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet. Wij geven per week al EUR 50 uit aan vlees (af en toe vis), eieren, vleeswaren en kaas. Dat is ongeveer EUR 7 per dag. We eten geen samengesteld vlees, ik ga naar een fijne slager en zoon is een bodemloze put, want 16 jaar. Dochter van 10 gaat opeens ook meer eten. Man en zoon zijn echte vleesliefhebbers. Ikzelf wat minder.
    Ik vindt het heel knap dat je uitkomt met jullie budget. Zelf werk ik niet met een budget maar ik denk dat ik op ongeveer EUR 150 per week zit. Hierin zit ook een ijsje voor dochter af en toe, een tijdschrift nu en dan, of een kop koffie buiten de deur.
    Ik zou echt ruzie met man krijgen als ik drastische veranderingen zou doen. Mocht er qua inkomen iets veranderen bij ons dan passen we ons wel aan. Maar dan schrap ik eerst alle luxe extraatjes (A merken frisdrank, spa rood, koekjes, nootjes van de markt, pakjes limo voor school etc)
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij eten vegetarisch, dat scheelt al enorm. Maar nu dat Sander bezig is met zijn sap-ontbijt zijn we wel wat meer geld kwijt. We gaan nu vanmiddag eens kijken voor de buitenbeentjes bij de AH, dat is 3 kilo groenten en fruit met afwijkende vormen en het is daardoor goedkoper. Ben erg benieuwd of dat bevalt voor door de sapmachine :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij proberen uit te komen met 20 euro per dag aan boodschappen, met z' n vijven (waaronder twee allesverslindende pubers). Dit lukt meestal maar niet altijd. Het is inmiddels wel een sport geworden om gem. op de 20 euro uit te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik meereken wat we minder uitgeven omdat we bij de voedselbank lopen, zijn we met z'n tweeën ongeveer 40 euro kwijt. Dranken schelen daarbij enorm: we drinken koffie, thee, water of aanmaak, en kopen dus geen frisdranken of pakken sap. We eten niet vegetarisch (man is te gek op vlees xD), maar gebruiken erg weinig vlees. Zo kunnen we rundergehakt kopen, omdat we 'maar' zo'n ruime 100 gram gehakt door een pan pastasaus doen (en ik sta toch elke keer weer te kijken dat dat nog best veel vlees is!). Door geen voorgesneden groenten te kopen komen we ook een heel eind; een uitje (of twee), een paprika, een bakje champignons en een blik gepelde tomaten geeft zeker net zoveel groente als zo'n voorgesneden pakket, en je bent er ongeveer de helft van het geld mee kwijt. Dan vind ik het ook nog eens lekker dat ik het uitje een stuk eerder in de pan kan gooien dan de champignons, en de paprika nog weer wat later; als alles bij elkaar zit heb je rauwe ui of kapot gebakken paprika. En wat dacht je van hutspot maken met een paar zelf gesneden uien en een winterpeen van 25 cent? Alles bij elkaar kosten die groenten dan een 50 cent hooguit, voor een zakje gesneden spul voor hutspot ben je al snel 1,50 kwijt.

    En verder ... is het veel kijken wat je hebt, op de aanbiedingen letten en in het seizoen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen