maandag 20 april 2015

Sparen met een doel

Bij veel banken kun je tegenwoordig gemakkelijk verschillende spaarrekeningen openen. Daarbij kun je dan een spaardoel aangeven, zodat je meer gemotiveerd bent om te sparen. Je kunt daarnaast ook nog automatisch sparen, zodat er elke maand een bepaald bedrag gelijk naar je spaarrekening gaat.

Wij hebben zelf inmiddels 6 spaarrekeningen, dat klinkt heel veel, maar er zijn er al 3 voor de kinderen, waar we maandelijks €20,- op sparen en eens in de zoveel tijd storten we de inhoud van hun spaarpotten erop. Deze spaarrekeningen zijn bedoeld voor de toekomstige studiekosten, rijbewijs etc. dat gaan we tegen die tijd wel zien.

Zelf hebben wij dus nog 3 spaarrekeningen. 1 die gekoppeld zit aan de betaalrekening, voor als de maand net iets te kort is of we een duurdere aankoop doen, hier staat dus maar een laag bedrag op.

Daarnaast nog 1 waar we ooit heel enthousiast zijn begonnen met sparen om de hypotheek extra af te lossen, daar staat ook een laag bedrag op.

De rest staat bij elkaar op een spaarrekening waar we een hogere rente over krijgen, inmiddels maakt dat weinig meer uit, maar ja, alle beetjes helpen ;) We hebben geen aparte potjes en sparen ook niet apart voor bepaalde dingen. Ik vind het gewoon leuk om de spaarrekening te zien groeien, dit jaar sparen we verder om de buffer op orde te krijgen, maar wellicht veranderd dat allemaal weer mochten we ons huis te koop gaan zetten of uiteindelijk gaan verhuizen...

Het beste kun je sparen door een bedrag over te maken aan het begin van de maand, volgens het zogeheten "pay yourself first" principe. Hoewel wij dat inderdaad altijd deden, sparen we nu wat we over hebben aan het eind van de maand... en maak ik ook weleens gedurende de maand iets over als de rekening er leuk uitziet (en boek ook weleens weer iets terug als ik te enthousiast ben geweest!)
We kiezen hier nu voor, omdat ik vaak grotere bedragen voor mijn eigen zaak aan het eind van de maand ontvang, kennelijk is het dan handiger om te betalen (als mensen hun eigen salaris hebben gehad) en deze bedragen stonden dan wel erg lang op de lopende rekening. Nu hebben we een nog beter overzicht en sparen we vaak meer dan eerder.

Spaar jij voor een specifiek doel? Of spaar je automatisch?

Like Samen Besparen op facebook! *klik*

5 opmerkingen:

  1. Ik spaar automatisch en in ook nog losse bedragen. Een keer per maand gaat er van de boodschappen rekening een bedrag naar de spaar. Van de lasten rekening spaar ik zodra mijn loon komt EUR 400 en als er aan het eind wat overblijft dan spaar ik ook. We hebben een aparte buffer rekening (bij de verzekeringsmij uit Apeldoorn) en daar komen we niet aan. We sparen niet specifiek voor een doel. Ik ben nu begonnen om apart voor de auto wat weg te leggen. We kochten vorig jaar zomer een nieuwe en willen daar ongeveer vijf jaar mee doen. Nu hebben we toevallig een periode dat we veel uitgeven. Ik wilde al jaren een nieuwe tuinset en die kochten we, wel wat duurder dan we dachten. Ook ging in een week de combi magnetron en de aquarium pomp stuk. Zoon had een laptop nodig voor school dus die kreeg mijne en ik kocht een laptop/tablet combi. Nu alleen nog een fiets voor de verjaardag van dochter en haar feestje en dan is het weer even klaar.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, auto, weekendje weg, 2x kids, hypotheek, buffer, theater. Een boel potjes dus en eigenlijk nog meer maar dat zijn hele kleine potjes die op de spaar staan en constant worden gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook drie spaarrekeningen, twee specifiek en een als buffer. Ik zie daar ook voordelen in. Vind het wel leuk om dingen gescheiden te houden.
    Voor sommige dingen spaar je gemakkelijker dan voor andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zelf 3 spaarrekeningen, mijn zoon en dochter hebben er elk 1. Ik heb 1 rekening waar mijn buffer op staat en waar ik ook al een paar jaar niet aankom. Daarnaast heb ik een spaarrekening waar elke maand automatisch een bedrag heen gaat voor ooit een verre reis met mijn kinderen. Ook aan dit geld kom ik niet dus groeit lekker door. Mijn derde spaarrekening is waar ik wel aan mag komen. Hier betaal ik mijn verzekering van eens per jaar, onverwachte kosten voor de auto die niet van de lopende rekening betaald kunnen worden, vakanties, eventueel nieuwe meubels/apparaten in huis etc. Dan heb ik nog een mooie roze spaarvarken waar iedere zondag al het kleingeld in gaat wat ik over heb van mijn weekgeld. En zo langzaamaan kom ik er wel in mn uppie als alleenstaande moeder....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij hebben lange tijd een vast bedrag per maand gespaard en daarnaast wat er overbleef.. we hebben nl beide een enorm wisselend inkomen.. we hebben het nu omgedraaid. eerst buffer opgebouwd en nu maken we de 1e van de maand een bedrag over voor de hele maand (voor vaste lasten, boodschappen, tanken, overig en evt kwartaal of jaarlijkse rekeningen, dus niet perse elke maand hetzelfde bedrag). als er loon/inkomen binnenkomt, gaat dit gelijk aan de spaarrekening die gekoppeld is aan onze betaalrekening bij ing . in excel hou ik alles bij en weet ik dus hoeveel er dan overblijft. dit gaat naar de spaarrekening bij moneyou. als we extra uitgaven doen vakanties, shoppen, of wat dan ook) dan komt dat van de spaarrekening, het liefst voordat we het spaargeld overmaken van moneyou, zodat we gewoon minder overmaken en dus niets hoeven terug te boeken... :)

    BeantwoordenVerwijderen