vrijdag 17 april 2015

Minimaliseren, waar te beginnen?!

Nu ik bezig ben met de nieuwste hype; "minimaliseren" merk ik pas hoeveel spullen we hebben, en dan vooral spullen die we nooit gebruiken en gewoon in huis staan!

Daarom heb ik de verkoopchallenge bedacht. Ik kom volgende week met een nieuwe update.... de meisjes waren deze week erg onrustig en hoewel ik marktplaats toch nog redelijk vol heb kunnen zetten, is er deze week nog niks verkocht. Ik ben over een aantal artikelen druk in onderhandeling en heb al een afspraak met iemand die mijn oude fiets wil ophalen, dus er wordt vast weer snel verkocht.... volgende week dus een nieuwe update! De tussenstand tot nu toe is dus nog steeds          €37,50!

Ik ruim dus tussen alle voedingen en slaapjes door best wel veel op en hoewel het verkopen deze week even rustig was, heb ik ook weer veel dingen weggegeven en weg kunnen gooien. Het huis raakt nog niet veel leger, maar dat komt vast vanzelf ;)

Ik heb het opruimen en uitzoeken heel vaak uitgesteld, want waar moet je beginnen?! En al die spullen heb je vast nog wel een keer nodig, toch? Gelukkig heb ik nu besloten dat dat vaak niet zo is, als je ze nodig hebt kun je er vast wel weer aankomen. En het is gewoon een kwestie van beginnen. Als ik nu even tijd heb ruim ik een kastje of laatje uit, of ik begin aan een grotere kast. Als het niet afkomt, dan maar niet... maar alles wat uitgezocht is, is dan alvast gedaan. Al met al kan ik zo tussendoor redelijk veel doen... en als de meisjes straks groter worden, dan wordt het natuurlijk nog makkelijker ;)

Mijn doel is niet om een compleet leeg en wit huis te creëren... maar wel een huis waar we spullen hebben die we gebruiken. Geen honderden dingen die ruimte in kasten innemen en die we nooit gebruiken. Zo kunnen we de dingen die we wel gebruiken in de kasten kwijt en ziet het er gelijk een stuk schoner en netter uit, geen overbodige luxe met drie kleine kinderen!

Ben jij al aan het minimaliseren? En hoe ben jij begonnen?

Like Samen Besparen op facebook! *klik*

6 opmerkingen:

  1. Ik ben inmiddels alweer 4 jaar geleden begonnen, vlak voordat ik de tweede keer een nieuwe heup kreeg, met een kastje per dag. Zo heb ik gaande weg alles opgeruimd. We kregen nieuwe meubels en toen kwam er nog een ronde. Het enige dat nog moet en dat gebeurd komende meivakantie, is een kastje waar alle foto's inzitten en een zolderkast waar de fotolijsten, schilderijen en tig koffers liggen. Ik denk samen met manlief een morgen werk. Ik merk gewoon nu elke dag dat het werk in het huishouden steeds minder wordt. Het stoffen stelt niets meer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen met het opruimen van kleding en momenteel doe ik een echt grote opruimronde. Wat blijft zijn dingen die ik daadwerkelijk gebruik, waarvan ik echt blij word of die ik moet bewaren (belastingpapieren enzo). En de rest gaat weg. Ik kan dat makkelijker loslaten (zonde van het geld en zo) als ik weet dat anderen mensen er weer plezier van krijgen (spullen naar kringloop brengen, weggeven). Ik heb in die jaren nog nooit spijt gehad van iets dat ik had weggedaan. Behalve 1 keer... toen had ik per ongeluk een afstandsbediening weggegooid... dat is niet handig... Maar verder dus nooit spijt, eerder opluchting dat ik al die spullen niet meer 'hoef' te bewaren, af te stoffen, verzekeren en onderhouden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet echt aan het minimaliseren, maar het is ook niet zo dat ik heel veel koop. Hoewel ik gisteren wel een hele foute paardenkop heb gekocht...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ongeveer twee jaar geleden begonnen. Wat geeft het een heerlijk gevoel he als je iedere keer weer wat opgeruimd hebt! Ik begon met de kleding omdat ik merkte dat ik bepaalde kleding toch niet meer droeg en het alleen maar ruimte in beslag nam. Daarna ben ik steeds een ruimte gaan aanpakken, dus bijvoorbeeld de slaapkamer daarna de zolder, etc. Aangezien wij een niet heel groot huis hebben worden we ook wel gedwongen om op te ruimen, maar ik moet zeggen dat ik dat ook wel weer een voordeel vind. Oh ja had je al gehoord van de Marie Kondo opruimmethode? Is nu ook helemaal een hype!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spullen die je niet verkoopt op marktplaats...verkopen op de koningsmarkt? WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe doen jullie dat met boeken? dat zijn gebruiksvoorwerpen, maar vooral mijn man wil ze niet wegdoen. Twee jaar geleden zijn we al van 7 naar 5 boekenkasten gegaan, maar we hebben er nu dus nog wel 5 en we zijn nog geen eens 30!

    BeantwoordenVerwijderen