zaterdag 3 januari 2015

10 tips om het milieu te sparen....

Na al het vuurwerkgeweld is het misschien wel even tijd om het milieu een beetje te sparen, al die troep in de lucht en het afval is natuurlijk niet heel erg goed.... We hebben ervan genoten en we hebben ons feestje gehad, maar ik geef je graag 10 tips om de komende weken het milieu te sparen :)

1. Zwerfvuil oppakken;
Zoals ik al vaker schrijf, ligt er enorm veel zwerfvuil n de straten. Nu zie ik vooral ook veel vuurwerkresten, natuurlijk is het geweldig als je die even opruimt, maar pas daar altijd mee op! Elke dag een stukje zwerfvuil oppakken en in de prullenbak gooien, helpt al mee.

2. Minder elektra gebruiken;
Na alle extra lichtjes voor de ramen en in de kerstboom, is het nu ook weleens zinnig om wat elektra te besparen, ook goed voor je portemonnee! Kijk eens of je de komende weken een lamp minder aan kunt zetten, apparaten echt uit kunt zetten ipv op stand-by en trek overal eens wat stekkers uit apparaten die je toch niet vaak gebruikt.

3. Afval Scheiden;
Voor zover je het nog niet deed; probeer zoveel mogelijk afval te scheiden.

4. Minder afval;
Dit is natuurlijk ook een belangrijke, probeer minder afval te produceren. Kijk of je bij de boodschappen minder verpakkingsmateriaal mee kunt nemen, dus koop geen pak koekjes met voorverpakte koekjes daarin, maar gewoon een pak koekjes met allemaal losse koekjes, of nog beter; koop de komende weken geen snaaiwerk, ook beter voor de Decemberkilo's!

5. Korter douchen;
Ik hou persoonlijk van lekker lang douchen, vooral in de winter en vooral als het buiten koud is, maar een paar minuten korter, dat moet iedereen wel lukken! Je kunt er ook voor kiezen om minder te douchen... om de dag bijvoorbeeld, maar dat vind ik persoonlijk niet fijn... kijk de komende weken wat jij kunt doen.

6. Minder winkelen;
In December hebben we vaak al genoeg geld uitgegeven aan extra's, aan cadeautjes etc. Eet je voorraadkast en je vriezer leeg en ga eens een keer niet naar het winkelcentrum, je hebt veel dingen toch niet nodig. Minder kopen is bijvoorbeeld ook minder afval.

7. Koop tweedehands;
Als je dan toch iets echt, echt, echt nodig hebt, kijk dan eerst eens op marktplaats of bij de kringloopwinkel. Als iets voor de tweede keer gebruikt wordt, hoeft er ook niets nieuws gemaakt te worden.

8. Deksel op de pan;
Koken kan ook een stuk voordeliger. Doe de deksel op de pan, zet het gas laag of helemaal uit als het water kookt, de bereidingstijd duurt iets langer, maar je pasta of eitje wordt echt wel gekookt!

9. Geef door!
Het nieuwe jaar is vaak een nieuwe start. kijk eens kritisch rond in huis, welke spullen gebruik je nooit (meer)? Geef ze weg aan iemand die het goed kan gebruiken, of verkoop ze... dan heb je weer een extra zakcentje voor de lange Januarimaand.

10. Minder autorijden;
Tegenwoordig pakken we snel de auto, ook voor kleine ritjes. Ik ben een fan van fietsen, maar in de winter ben ik vaak al minder enthousiast. Toch schelen al die kleine ritjes een hele hoop... Ik kan hier zelf helaas niet aan meedoen, want ik mag niet meer fietsen, daarentegen pas ik ook niet meer achter het stuur ;) Dus dat is wat dat betreft best goed voor het milieu ;)

Een bewuste en zuinige levensstijl heeft sowieso vaak al een positieve invloed op het milieu, maar mocht je nog goede extra tips hebben, deel ze vooral! en doe natuurlijk mee deze weken :)








2 opmerkingen:

  1. Ik gooi nooit iets weg op straat. En ik ruim de troep op die anderen inmijn tuin gooien en op mij stoepje.
    Nog minder elektra is bij mij niet mogelijk. Er branden maar 2 lampen in de woonkamer die spaarlampen bevatten. Alles staatal uit en voor het naar bed gaan is ook de verwarming al ruim een uur uit. De thermostaat staat trouwens nooit hoger dan 18 graden.
    Douchen doe ik al in 2 minuten. Wasmachine draait vol en zo koud mogelijk.
    Ik koop bijna alles tweedehands, behalve schoenen en ondergoed. En ik koop alleen als ik echt iets nodig heb.
    ik kook met een hooikist en voor meerdere dagen tegelijk.
    Autorijden doe ik niet aan. Heb alleen en fiets en heel soms pak ik de bus.

    Spullen waar ik vanaf wil ruil of geef ik weg zodat en ander er blij mee is.

    Ik hoop dat meer mensen zich er bewust van worden dat veel kleine dingen goed zijn voor je portomonnee zonder op comfort in te leveren en je levert oom nog een bijdrage aan minder belasting voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat zoveel mensen dit lezen want dit zijn goede tips om zelf geld te besparen en ook tegelijkertijd het milieu te sparen.

    BeantwoordenVerwijderen