maandag 22 december 2014

Over huizen enzo

Vorige week maandag begon de serie "een huis vol" weer op televisie. Aangezien we geen tv abonnement meer hebben, kijk ik de afleveringen terug via uitzending gemist. De vorige twee seizoenen vond ik nog interessant, je kon echt goed zien hoe het reilt en zeilt in een groot gezin, maar dit seizoen zie je alleen de uitjes en vakanties, minder leuk vind ik! 

Wij ambiëren geen groot gezin. Straks hebben we drie kinderen en dan vind ik het wel genoeg, zeg nooit nooit... maar er zijn zoveel mensen op de wereld! Ik zou 10 kinderen echt veel te veel vinden en veel te druk ;) Daarnaast willen wij graag verschillende dingen regelen voor onze kinderen, zoals zwemles, een rijbewijs, (gedeeltelijk) een studie... dat zouden wij met 10 kinderen nooit kunnen betalen! 

Over huizen gesproken... ik las laatst een nieuwsbericht dat starters gemiddeld €23.000 sparen voor een huis. Ik vond het wel een heel hoog bedrag! Wij hadden dat zeker niet toen we gingen samenwonen of een huis kochten. We hadden wel mooi gespaard, maar ik vraag mij af welke starter dit bedrag bij elkaar spaart... weinig denk ik! 

Daarnaast zag ik gisteren een debat over sparen. De boodschap was duidelijk; We sparen met zijn allen teveel en geven te weinig uit (goh) hierdoor wordt het spaargeld hoger en hoger en de rente lager en lager, al met al is het dus onze eigen schuld dat we weinig (lees: niks) meer aan rente krijgen voor ons spaargeld. Dus bijdeze een oproep... allemaal weer even je spaargeld uitgeven ;) wij doen er niet aan mee ;) Ik vind onze eigen spaarrekening toch iets belangrijker dan de economie. Alle dingen die volgend jaar weeeeeer duurder worden, dure verzekeringen, dure benzine (nu niet, maar vanaf 1 Januari komt er "gelukkig" weer wat accijns bovenop) etc. etc.

Soms lijkt het niet op te houden en wordt ik er zo moe van! Nou ja, zolang we kunnen sparen, mogen we van geluk spreken denk ik... er zijn genoeg mensen die het minder hebben. 

Ow ja, ik had het over huizen, nog even daarop terugkomen; wij hebben een geweldig huis, wonen hier mooi en prima, hebben zelfs ruimte voor heel veel kinderen. hahaha... wij sparen lekker door en hopen toch echt volgend jaar de hypotheek extra te gaan aflossen! *stay positive* 

9 opmerkingen:

  1. Dat vind ik nu zo raar he. Er is de afgelopen jaren benadrukt dat we meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, het sociale verzekeringsstelsel wordt steeds verder afgebroken, steeds meer mensen raken werkeloos, oo pensioenen wordt flink bezuinigd, de belastingen worden steeds maar hoger en de lonen stijgen niet echt mee.
    Wat doe je dan als verantwoorde burger als je nog wat geld over kan houden. Sparen :-) En dan is het dus weeeeeeer niet goed :D Laten we er maar om lachen, toch,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik keek ook altijd heel graag naar een huis vol. Eens kijken hoe dat gaat met een heel groot gezin. Nu zit ik al drie afleveringen te kijken naar een gezin dat allemaal kleding past en koopt voor een trouwpartij en een gezin dat in Marokko zit. Ook kwam er een gezin bij. Nee voor mij hoeft het niet meer.
    Overigens ambieer ik geen groot gezin. Wij hebben twee kinderen, zoon en dochter en dat is mooi genoeg. De kinderen worden groter en dat geeft mij de kans om weer een opleiding te gaan volgen.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het valt mij dit seizoen ook wat tegen. Ik gun ze hun uitstapjes daar niet van, maar je hebt niet echt meer een idee van het reilen en zeilen. Zoals het nieuwe gezin heel veel afhaal eten, terwijl ze van een uitkering moeten leven. En idd trouwen en een vakantie naar Marokko. Voorgaande jaren zag je een beetje hoe het was om met zijn allen in 1 huis te wonen. Heel erg jammer, want vond het altijd wel leuk om naar te kijken.
    Ik hoef geen groot gezin wij hebben nu een zoon en dochter en vind dit mooi genoeg. Het wordt ook allemaal duurder.
    En nee, zoveel spaargeld hadden wij niet. We hebben nu wel een spaarsaldo waar ik blij van wordt maar die wij volgend jaar moeten aanspreken voor een investering die ons hopelijk ook weer snel geld gaat opleveren. Dus al het geld wat volgend jaar binnenkomt van ons salaris gaat weer zo veel mogelijk van gespaard worden, want de investering is niet zo maar terugbetaald.
    En wat betreft de regering doe je het toch nooit goed, maar deden hun het maar eens zo goed als de meesten van ons dan was dit waarschijnlijk nooit zo ver gekomen zoals het nu gaat.
    Ik heb altijd geleerd dat je niet meer kunt uitgeven dan binnenkomt.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schrik daar eigenlijk van dat het máár €23000 is. Krijg je überhaupt een lening als je zo weinig eigen kapitaal kan voorleggen?
    Ik werk amper 4 jaar (en nee, geen extreem goedbetaalde job: ik geef les) en kan in mijn eentje toch een beduidend groter bedrag voorleggen dan dat. Ja, ik heb wel zuinig geleefd - en heb nog geen kinderen, dat scheelt een berg - maar kijk, dat heet toch investeren in de toekomst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ligt natuurlijk ook aan de leeftijd dat je een huis koopt. Ik was 19, altijd vele baantjes gehad om mijn studie te betalen, geen studie schuld! Opgebouwd. Betaalde alles zelf, boeken en schoolgeld. Daarna elke euro gespaard die binnen kwam, wij hadden echter een buffer van 7000 euro mee toen we hethuis kochten. Vond ik toen ( en nu nog) een hoop geld. Voor iemand van 19.... Gr blogaanmnbeen

      Verwijderen
    2. Daar ben ik het mee eens, ik vind 23000 ook erg weinig. Daar krijg je hier in België echt geen hypotheek mee onder normale omstandigheden. En dat is misschien maar beter ook, een huis bezitten kost helaas geld. Maar welke starter kan dat nu nog opbrengen?

      Verwijderen
  5. Het is duidelijk dat ze er goed voor betaald krijgen, die gezinnen. En ja dan snap ik die uitjes en uitgaven wel weer...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien dat het lukt als je langer thuis woont, anders is €23.000 inderdaad een heel bedrag. Op zich vind ik het wel goed dat er gespaard moet worden voor een eigen huis, maar aan de andere kant denk ik dat jonge mensen ook extra gestimuleerd worden te sparen als ze lasten hebben en dus zien wat het leven kost als je niet door papa en mama onderhouden wordt. En dat zou natuurlijk ook met huren kunnen, maar goed, dat is in NL ook niet zo voordelig of makkelijk als je misschien zou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik keek het ook graag, maar vind het dit jaar erg tegenvallen. En het nieuwe gezin ... tja, de andere twee gezinnen vond ik leuk om te volgen, bij het nieuwe gezin is de vader een enge pedo, en de moeder net een klein meisje dat elk jaar een nieuwe pop krijgt en de oude laat liggen. Ik vind het zo sneu voor die kinderen ...

    BeantwoordenVerwijderen