zondag 21 december 2014

Kerstmenu

Volgende week is het alweer kerst, de dagen gaan toch eigenlijk wel snel voorbij... ik had nooit verwacht dat ik dat zou zeggen aangezien ik nog steeds rust neem, maar de controle was afgelopen donderdag weer goed en ik mag weer meer gaan doen, dat is erg fijn! Hoewel ik mij dus nog niet eens verveelde zo op de bank ;)

De laatste jaren valt het mij steeds meer op dat kerst (en pasen trouwens ook) een groot (vr)eetfestijn is geworden. Ik kan me herinneren van vroeger dat we wel iets luxer aten, en op bezoek gingen bij familie, maar toetjes van €12,- en grote stukken vlees van €18,- kan in me niet herinneren. Nou kan dat komen doordat ik daar toen ook niet zo mee bezig was, maar volgens mij lag het ook gewoon niet in de winkel toentertijd.

De leukste kerstherinnering (qua eten) was gewoon thuis met ons gezin. Het was op een tweede kerstdag en mijn ouders hadden ons al een aantal weken daarvoor gevraagd wat we wilden eten. Nou waren wij vooral gek op toetjes... dus we wilden toetjes eten! Mijn ouders waren heel makkelijk en vonden het ook wel leuk, dus die tweede kerstdag zaten we als gezin aan een tafel met ijs, pudding, chocolademousse en nog een aantal andere toetjes. Uiteindelijk hadden we heerlijk gegeten en we vonden het maar wat spannend dat dit gewoon een keer "mocht"!!
Als mijn kinderen als ze groter zijn zoiets zouden voorstellen, dan zou ik het ook gewoon doen. Ik herinner het mij nog steeds en we vonden het echt geweldig.

Op kerstavond eten we een stukje beenham met ovenfrietjes en sperziebonen. Als toetje hebben we kerstmannenijsjes.... die vindt kleine man vast wel lekker ;)

Op 2e kerstdag houden we een soort kinderkerst buffet. Hoewel het onze kleine man niet echt uitmaakt, hebben we hiervoor gekozen omdat we dit allebei stiekem ook wel erg lekker vinden ;) Denk aan... knakworstjes in bladerdeeg, gevulde eieren, poffertjes etc. gewoon allemaal kleine kinderlijke hapjes, waar wij ook van gaan smullen... :) :)
Als toetje hebben we een puddinkje.

We maken er in ieder geval een heerlijk relaxte kerst van. 2e kerstdag misschien wel in joggingbroek (waarom niet?!) Lekker de hele dag fröbelen, knutselen met kleine man en man wil nog een tulband bakken, dus de dagen vliegen vast voorbij. Alweer de laatste kerst met ons kleine gezin, volgend jaar zijn we met 5! Even andere koek ;) Ik heb er zin in... *zen*

Wat ga jij eten met de kerstdagen?!

5 opmerkingen:

  1. 1e kerstdag op verzoek van zoon 2 gourmetten. 2e kerstdag Amerikaanse 'fuif' bij mijn moeder. Alle broers/zussen nemen iets lekkers mee en dat eten we op 2e kerstdag. Altijd een verrassing wat je eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op kerstavond eten we rosbief met een zelfgemaakt cranberriesausje ( geen eur 18 hoor), Daarbij aardappelgratin, stoofpeertjes en dunne sperciboontjes bij. Toe maken we tiramisu. Man maakt dat allemaal zelf, heerlijk.
    Eerste kerstdag vieren we vanaf eind van de middag samen met onze beste vrienden met gezin en mijn ouders. Man maakt allemaal lekkere hapjes zoals gevulde eitjes, bladerdeeghapjes en spinazie soep. Dat zetten we op een tafel en iedereen kan gewoon pakken waar hij trek in heeft.
    Tweede kerstdag gaan we uit eten bij de japanner. Ik kreeg dit jaar met de kerst een onverwacht extraatje van de baas en daarvan wil ik het gezin trakteren. Ze weten het nog niet, het is een verrassing. In het restaurant kun je in een aantal rondes warme en koude hapjes bestellen. Dat vinden de kinderen geweldig. Ik houd erg van sushi en dat eet ik daar graag. Overigens was het maar een euro duurder per persoon voor de kerst. In ons favo restaurant was het kerstmenu EUR 52 pp. En ook voor dochter omdat ze groter is dan 1m40. Dat doe ik niet dat vind ik te gortig, vooral omdat het "normale" menu EUR 24,00 kost.
    Derde kerstdag ;) gaan we naar de schoonfamilie. Dan nemen wij het voorgerecht mee.
    Zondag nog een borrel en daarna op water en brood. Voor de kosten maakt het niet uit. Ik leg altijd geld weg het hele jaar door. Vorig jaar hadden we flink wat over en dat leggen we nu bij het familie cadeau. Een Wii U. De oude wii is stuk gegaan na de zomer.
    Ik prijs me gelukkig met mijn man die heerlijk kan koken. Hij heeft een horeca verleden maar werkt als manager IT bij een grote brillenfirma. Het hele jaar is hij erg druk maar voor dit soort dagen maakt hij tijd vrij om lekker te rommelen.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij maken samen een 3 gangen diner op kerstavond. Waarschijnlijk Carpaccio, varkenshaas uit de oven met groenten en als toetje ijsje. Eerste kerstdag gourmetten bij mijn moeder. Tweede kerstdag weten we niet wat, maar zijn de hele dag bij schoonouders met zijn allen en eten daar ook. Groet Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij de ene oma was het toetje altijd hetzelfde, vanillevla met halve perzik en slagroom, of het nu kerst, verjaardag of zondag was. En de andere oma kookte en bakte graag en wij stonden samen 3 uur in de rij voor 2 konijnen. Wat we verder aten geen idee dat maakte kennelijk geen indruk op me. En in de avond kwamen er kranten op tafel en gingen we noten kraken. Heerlijk herinneringen.

    Wat we komende week eten? geen idee nog, we zijn maar met z'n 2en en kijken er dag waar we zin in hebben en op voorraad is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klin kt echt heerlijk! Ik neem me ook elk jaar voor om een relaxte kerst te doen, maar elk jaar weer mislukt het :(

    BeantwoordenVerwijderen