donderdag 11 december 2014

Geld uitgeven vs. besparen

Wij zijn inmiddels al heel wat jaren aan het besparen, als ik het terugkijk zitten we op 4 jaar. In die tijd is er veel veranderd in ons leven, qua werk, maar bijvoorbeeld ook hoe we in het leven staan.

We blijven regelmatig zoeken naar besparingen op de vaste lasten, want die komen elke maand terug en die besparingen zijn het makkelijkst. Je kunt hier in onze ervaring ook op blijven besparen door jaarlijks over te stappen van energieleverancier of jaarlijks je verzekeringen te checken en aan te passen.

Maar, en daar moet ik ook eerlijk in zijn... de grote stappen zijn inmiddels wel gemaakt. De besparingen zijn niet meer zo groot als voorheen en hoewel alles is meegenomen, zijn de besparingen toch soms niet echt alle moeite waard.

Om eens verder te kijken dan die vaste lasten, besloten we om vanaf begin dit jaar eens bij te houden wat we uitgaven aan boodschappen en overige dingen naast de vaste lasten, alleen het tanken nemen we hier niet in mee, dat is elke maand wel zo'n beetje hetzelfde.

We wisten natuurlijk wel ongeveer wat die uitgaven waren, maar een kasboek werkt wat dat betreft wel prettig. Je kunt precies zien waar je je geld aan hebt uitgegeven. En wat eigenlijk opvalt, is dat wij toch redelijk veel buiten de deur eten. En dan is het niet eens in een restaurant, maar wel een koffie hier en een lunch daar... terwijl we eigenlijk allebei in de veronderstelling waren dat we dit niet veel deden!

De komende tijd zal daar sowieso verandering in komen, want ik lig en straks, als de 2 meisjes geboren zijn, heb ik geen tijd meer om even te liggen ;) Of om buiten de deur te lunchen... zoals je snapt ;) ;)

Toch zette dit mij heel erg aan het denken, want elke week pluis ik de reclamefolders uit, als er een aanbieding is waar de pasta (bijvoorbeeld) €0,20 goedkoper is, dan sla ik in. We eten veel groenten en fruit uit de reclame en kijken dan echt naar centen.
En dat is eigenlijk gek, omdat we aan de andere kant (helemaal de laatste tijd) regelmatig een kopje koffie en thee dronken in het ziekenhuis, met zo'n lekkere koek die ze daar verkopen. En ons kasboek verteld dat we dan zo €8,- kwijt zijn. Dat besparen we natuurlijk nooit op de boodschappen met al die centen ;)

Ik ben persoonlijk wel echt een voorstander van het besparen op dingen die je minder belangrijk vindt en juist je geld uitgeven aan dingen die je wel belangrijk vindt, wat dat betreft doen we het goed, want wij houden van koffie drinken, lunchen en soms uit eten... maar als je het bekijkt zoals hierboven is het toch een beetje krom.... Ik ga er toch eens op letten omdat bij al die kopjes koffie en lunches voor ons een veel grotere besparing te halen valt, en dat had ik niet eens gedacht! ;)

Heb jij dingen waar je echt op bespaard en dus naar centen kijkt? En aan welke dingen geef je dat dan weer heel makkelijk uit?!

7 opmerkingen:

  1. Wat jij aangeeft hadden wij precies hetzelfde. Een goede kennis werkte in een lunchroom waar ze heerlijk gebak verkopen. Dus al vlug gingen we zodra er een boodschap in de buurt was even bij haar op de koffie met gebak. Met zijn tweeën 10 euro, maar oei als wij met zijn vieren waren 20. Dat liep de spuigaten uit. De kennis stopte daar met werken en dat was voor ons meteen een reden om niet meer steeds daar naartoe te gaan. Omdat het een gewoonte werd, was het ook niet meer zo speciaal. Nu gaan we nog eens per maand, of zelfs minder. Scheelde al vlug 25 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bespaar op uitgaan en kleding voor mezelf. Ook op de energierekening, een besparing van 600 euro per jaar (alleen energie) dus dar is heel wat. Ik gebruik de kaasschaaf-methode. Dus alle uitgaven bekijken en proberen door op te minderen. Als je van koffie houdt in het ziekenhuis dan zou ik dat af en toe doen zo blijft het speciaal en geen gewoonte. Dat zijn wel keuze die ik zelf maak die mij motiveren. Als ik uit ga dan is het wel gelijk duur. Zoals theatervoorstelling met eerst eten in restaurant enz. Dit doe ik 1 of 2 keer per jaar. Op mijn verjaardag en met de feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe precies hetzelfde. Wij geven best wat geld uit aan dagjes weg / lunchen / koffie drinken etc. Heerlijk. Daar halen we veel plezier uit.
    Aan de andere kant geef ik zo min mogelijk geld uit aan dingen die ik minder belangrijk vindt. Juist om te zorgen dat er geld over blijft voor de leuke dingen.

    Zolang het binnen budget blijft (en ja, daar gaat het bij mij met enige regelmaat mis...) zeg ik lekker genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben overal budgetten voor, dus echt besparen dat doen we niet, we houden ons gewoon aan de budgetten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij boodschappen let ik over het algemeen op, maar ik kan idd ook wel hebben dat ik met uit eten minder oplet. Terwijl ik weet dat als ik me daar iets bewuster van ben, het echt scheelt. Bijvoorbeeld niet standaard een nagerecht dat ik qua 'vol zijn' niet meer hoef, maar vooral wil 'omdat het er zo lekker uitziet'. Scheelt toch al snel een euro of 6-7 en het dubbele als je iemand trakteert!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij gaan graag naar theater en concerten, dat mag ook wat kosten maar we geven vrij weinig uit aan kleding. Niet dat we in lompen lopen maar de laatste Levi's die ik kocht is al zeker 35 jaar geleden en toen (op 17jarige leeftijd) was dat vast al een uitverkoopje want daar loop ik op ;)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat je dit eens noemt! Ik had zelf ook erg de neiging om bijvoorbeeld een vers broodje met zalm te kopen bij het tanken, wanneer ik voor mijn werk onderweg was. Zonder er erg bij stil te staan. Nu neem ik vaak brood mee maar niet altijd. Soms koop ik nog steeds zo'n broodje. Het gaat echter van een ander budgetpotje af ("leuk", want het is geen noodzakelijke boodschap maar een traktatie) net zoals wanneer ik eens uit lunchen ga... En ook dat budgetpotje is een keertje vol.

    Dit zijn nou typisch van die ongemerkte uitgaven die stiekem heel veel geld kosten. Net zoals hebbedingetjes bij de super of bijvoorbeeld overbodig luxe eten als taartjes. Om die reden heb ik dus ook wat betreft de supermarktboodschappen deze gerubriceerd op "voor de leuk" "voor de lekker" versus basis. Ook dán sta je echt raar te kijken..!

    BeantwoordenVerwijderen