donderdag 30 oktober 2014

De economie....

De economie is maar een raar "iets" vind ik, Als de economie groei laat zien dan gaat het goed, maar als hij krimpt dan gaat het niet goed, maar het zou toch niet oneindig kunnen groeien? (dat hebben we met de huidige crisis wel gezien volgens mij)

En toch lees je massa's berichten over de huidige economie. De ene dag gaat het beter, de andere dag zijn we nog niet uit de crisis/recessie whatever.... De hoge heren vinden het ook heel belangrijk dat de  economie weer gaat groeien... want dan gaat het pas goed!

Ligt het nou aan mij of is dat gewoon een beetje idioot? We hebben met z'n allen kunnen zien dat het op een gegeven moment gewoon in elkaar stort, maar toch willen "ze" dat de economie nu weer gaat groeien, maar tot wanneer?!

Ik kan daar echt oneindig lang over nadenken. Ik begrijp natuurlijk wel dat er niet gezegd wordt; Laat maar zitten, het ontploft toch allemaal weer een keer... maar de geschiedenis wijst ook uit dat het soms economisch slecht gaat en soms weer goed, het blijft eigenlijk op en neer gaan. (of gaat het daar juist om?!)

Ons financiële huishoudboekje beschouw ik ook als een kleine economie. Als we rondkomen en kunnen sparen dan gaat het goed, maar als er eens een maand is waar we een aantal tegenvallers hebben, en we moeten de spaarrekening aanspreken, dan gaat het niet zo goed. Eigenlijk gaat het bij ons dus ook op en neer ;)

Ik luister ook nooit naar al die mensen die roepen dat we vooral nu een huis, auto of nieuwe keuken moeten kopen. Ik koop iets als ik dat wil en niet omdat het "moet" Daarbij hou ik altijd een aantal dingen in gedachten;
* Het ik het echt nodig?! (soms werkt een aantal dagen bedenktijd ook)
* Wordt ik er gelukkig van? (als voorbeeld; uit eten gaan. Wij proberen samen regelmatig uit eten te gaan en dat hebben we niet nodig, maar worden we wel gelukkig van en zo blijft onze relatie leuk)
* Kan ik het betalen? De meest belangrijke denk ik! Ik heb altijd geleerd dat je niks kunt kopen als je het niet kunt betalen, dus eerst sparen en dan pas kopen (behalve een huis)

En met deze drie simpele vragen, houden wij onze kleine economie draaiende... en dat gaat eigenlijk verassend goed. We hebben geen (staats)schuld, het huishoudboekje klopt en pakken geen geld af van andere mensen. We bezuinigen soms wel eens, maar alleen op dingen die wij onbelangrijk vinden. Zou de regering ook niet zo te werk moeten gaan?!

Hoe hou jij je "eigen" economie draaiende?

5 opmerkingen:

  1. Geweldig hoe je iets kleins kunt vertalen naar heel groot!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik snap het ook allemaal niet hoor ;) ze willen dat je zelf spaart en geld hebt omzorg etc meer zelf te kunnen betalen, uitkeringen worden uitgekleed etc, maar tegelijkertijd willen ze dat je veel werkt en t liefst veel geld uitgeeft, dat is goed voor de economie.. als we sparen, hebben we zogenaamd geen vertrouwen in de economie ???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies!
    Hoe simpel kan iets zijn?
    Jammer dat ze het in Den Haag niet begrijpen. Dan zouden er niet zoveel van die onnodige stoelen in de 2de kamer bezet hoeven te zijn, die altijd weer uitdraaien op wachtgeld... , en ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd mijn economie draaiende door nu heel rustig aan te doen en vooral de bankzaken goed bij te houden. De buffer die we opbouwden heb ik nu nodig. Mijn man zit zonder werk (momenteel gelukkig een maand niet, werkt via uitzendbureau) en dat maakt dat je erg voorzichtig wordt. Maar het is niet zo vervelend als ik dacht. Het houdt scherp en geeft uitdaging. Wij zijn ondanks deze tegenslag niet minder gelukkig momenteel. Ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vervelend dat je man zonder werk zit! Gelukkig kunnen jullie het zo redden, het is inderdaad niet vervelend hoor, besparen kan echt leuk zijn. Succes en lees gezellig mee :)

      Verwijderen