vrijdag 12 september 2014

Sporten en besparen

Ik ben zelf niet echt een fanatiek sporter. Als kind heb ik wel veel gedaan; uiteraard zwemles, atletiek, jazzdance, gewoon fitness als puber en verder vond ik het wel goed. Ik was ook altijd redelijk snel uitgekeken op een sport, maar mijn ouders vonden het wel belangrijk dat ik het seizoen afmaakte.

Inmiddels sport ik eigenlijk nog steeds niet. Ik vind het wel heel belangrijk om gezond te zijn en daarom zorg ik ervoor dat ik elke dag gewoon flink beweeg. Wandelen, fietsen, het huishouden doen, daar haal ik de benodigde beweeg minuten wel mee. Een peuter helpt trouwens ook flink ;)

Sport kan best wel duur zijn. Denk aan materialen, abonnementen, contributie en nog veel meer. Ik denk dat wij daar wel mee te maken gaan krijgen als onze kleine man op een sport gaat, maar op dit moment hebben wij daar geen kosten voor. Ook vriend beoefend geen sport en is toch heel gezond bezig (vorig jaar ruim 10 kg. afgevallen!)

Als je gaat of moet bezuinigen, dan kijk je naar dingen die je gaat schrappen en sport is natuurlijk leuk en gezellig, maar als er geen geld voor is, kun je dit makkelijk weglaten. Er zijn talloze gratis of goedkope manieren om aan je beweging te komen, denk aan;

* Het huishouden, alles goed schrobben, tientallen keren de trap op en af met de wasmand etc.

* Wandelen, vooral in het weekend gaan wij vaak een stuk wandelen. Wij wonen in een gebied waar je snel in het bos bent, of zo op het strand staat, dus dat is ideaal.

* Fietsen, Mijn vader is gek op fietsen. In de zomer fietst hij s'avonds na zijn werk hele stukken. Toen ik nog thuis woonde ging ik vaak mee, maar inmiddels gebeurd dat dus helaas niet meer. Ik pak nu vaak de fiets als ik onze kleine man naar het kdv breng of een paar boodschappen moet doen.

* Joggen, via internet kun je het programma "Start to run" downloaden. Ik heb daar goede verhalen over gehoord!

* Dansen, Hoe simpel kan het zijn. Zet de radio aan en spring in het rond ;) Vooral met peuter die ook heerlijk kan dansen is dit vaak onze favoriete bezigheid.

* Touwtje springen, wordt veel door topsporters gedaan. Het is best zwaar en je verbrand er snel flink wat kcal mee. Wel even een goed touw aanschaffen!

Zo zijn er dus heel wat dingen die gratis zijn of waar je goedkoop mee kunt beginnen. Als je overdag ook gewoon voldoende beweegt, dan ben je gewoon gezond bezig. Denk bijvoorbeeld aan de bekende adviezen;
- Loop een stukje in je lunchpauze
- Neem altijd de trap ipv de lift
- Stap een halte eerder uit de bus of parkeer de auto verder weg, wandel het laatste stukje.

Nu ik zwanger ben en minder energie heb, probeer ik toch zoveel mogelijk te bewegen, om mijn conditie voor zover dat kan te bewaren.

Beoefen jij een sport? En hoeveel kost je dat?

6 opmerkingen:

  1. Ik ben lid van de sportschool, dat kost me 40 euro in de maand. Ik ga er ongeveer 3-4 keer per week heen, soms 5x. Daarnaast doe ik aan hardlopen, skeeleren en pak ik ook wel de fiets of de benenwagen. Ik probeer elke week toch wel 5 of 6 keer wat te doen, hoeft niet allemaal even intensief of lang, maar wel goed om buiten te zijn en in vorm te blijven. Ik heb nu net weer mijn skeelers vervangen (vorige waren ongeveer 13 jaar oud) en ik moest onlangs ook nieuwe sportschoenen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik loop veel. Nu met 33 weken zwanger en bi helaas niet meer. Maar tot vijf weken geleden liep ik twee uur per dag. Het nuttige met aangename verenigen :-) normaal fiets ik ook graag, maar nu al ruim een jaar niet meer. Eerst was ik zwanger van de tweede, daarna mocht hij nog niet op de fiets. Nu wel, maar dat past niet metmijn dikke buik, want zwzwanger van de derde :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik beoefen geen sport, maar wandel en fiets wel graag.
    Boodschappen doen op de fiets voor vier volwassenen is hier trouwens ook een vorm van sport. De mannen helpen hier altijd met het 'lossen van de boodschappen' en staan versteld van het gewicht dat ik op de fiets mee kan nemen. Twee fietstassen vol, mand vol, en dan vaak nog wat extra tassen aan het stuur. Wij eten vooral veel groente en fruit, dus het gewicht telt wel aan.

    Ik doe het huishouden op de ouderwetse manier. Dus geen droger, vaatwasser, ik maak bijna alles zelf, boodschappen op de fiets etc.
    Dat zorgt dat ik best veel beweging krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jazeker! En ik heb een hele mooie sportschool! Hij is altijd open, en elk seizoen passen ze het uiterlijk aan zodat het match met het jaargetijde. En het is er gratis!

    Ik loop hard, en mijn sportschool is de buitenwereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het opmerkelijk dat mensen reageren dat ze niet aan sport doen en vervolgens schrijven dat ze wandelen en fietsen.
    Bij mijn weten zijn dat gewoon sporten. Dat je het niet in teamverband doet of er contributie voor betaalt doet niets af aan het sporten.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik met je eens! Wandelen en fietsen is ook gewoon beweging.

      Verwijderen