maandag 18 augustus 2014

Wanbetalers….

Wanbetalers is eigenlijk een beetje een groot woord, maar bij mijn eigen zaak heb ik helaas klanten die vaak vreselijk laat betalen. Mijn betalingstermijn heb ik op 30 dagen staan, heel netjes vind ik zelf, maar bij sommige klanten moet je bellen, mailen en nog een keer bellen en mailen voordat ze een factuur willen voldoen.

Uiteindelijk kost dit zoveel tijd dat het het geld eigenlijk niet waard is, aangezien het bij mijn zaak allemaal om relatief kleinere bedragen gaat, maar het gaat mij natuurlijk om het principe. Ik heb gewerkt voor dat geld en daarom wil ik het ook krijgen. Zelfs als dat betekend dat ik er veel tijd aan kwijt ben.

Om dit soort dingen een beetje te compenseren heb ik een tijdje terug mijn tarieven al omhoog gedaan, en hoewel ik dat zo'n 1 a 2 keer per jaar sowieso doe, blijft het eigenlijk oneerlijk voor diegenen die wel gewoon hun facturen betalen.

Sommige klanten zie ik "in real life" dus ik kan vragen of eisen dat ze dan gelijk betalen, maar anderen zie ik alleen via de computer, dus dat kan ik dan weer niet doorvoeren voor al mijn klanten, dat maakt het wel lastig.

Mijn vroegere economieleraar vertelde in de klas dat hij altijd wachtte op minimaal de eerste herinnering, dan kon hij het te betalen bedrag nog even op zijn spaarrekening zetten en het kostte hem niks extra's! Best slim, vond ik toen… maar nu bedenk ik me hoeveel moeite sommige bedrijven dus moeten doen om het geld te innen waar ze recht op hebben, niet echt aardig tegenover het bedrijf.

Prive komen er bij ons steeds minder facturen binnen, de meeste dingen worden automatisch afgeschreven, maar als er facturen binnenkomen, dan betaal ik ze gelijk of zet ze klaar in online bankieren als ik even wacht tot er weer wat meer geld op de rekening binnenkomt ;) Ik heb volgens mij nog nooit te laat betaald en zou dat ook niet zo snel (express) doen.

Betaal jij binnenkomende facturen altijd gelijk? Of hou je het geld dan toch nog even wat langer in je zak?

8 opmerkingen:

  1. Kun je hier niet je voorwaarden op aanpassen? Ik geloof dat grote bedrijven vaak nog een herinnering sturen, maar als je een tweede herinnering nodig hebt, zijn er vaak extra kosten ("administratiekosten") bij gekomen. Ik vraag me of of jij ook legaal zoiets zou kunnen doen.

    Een andere optie zou misschien zijn om je prijzen bijvoorbeeld 5% te verhogen, maar dan de mensen die binnen twee weken betalen weer 5% korting geven? Ook daarvan weet ik niet of je dat legaal kunt doen als je het in je algemene voorwaarden zet.

    Zelf betaal ik altijd binnen de genoemde termijn, maar meestal niet meteen. Meestal betaal ik ongeveer een week voordat de termijn afloopt: dan weet ik dat het geld op tijd binnen is en dat ik ook geen herinnering zal krijgen, maar tegelijkertijd heb ik dan inderdaad zelf nog een paar weken rente kunnen trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot 500 euro is de korting meestal 2 tot 3 procent..
      Maar het mag wel.
      Er staat dan onderaan bij betaling voor datum mag u x% van het totaalbedrag in mindering brengen.

      Privé betaal ik kleine bedragen bij binnenkomst. Grotere bedragen twee dagen voor de uiterste datum. Met de belastingdienst ga ik meestal een betalingsregeling aan. Die stel ik dan in een paar dagen voor de betaling binnen moet zijn.

      Inmiddels woon ik al 8 jaar op mezelf. En ik heb enkel aanmaningen en herinneringen gehad voor rekeningen die ook op dat moment op de mat vielen. Eenmaal had ik de deurwaarder aan de deur zonder ook maar een brief te hebben gezien.. Dat is toen mooi verhaald op de post. Ik had geen idee waar het over ging. Dus een kop koffie met de papieren erbij. Ik was best geschrokken. Ik hoorde de brievenbus klepperen. De hele gang lag vol enveloppen toen ik de deurwaarder uit ging laten. Alles, de rekening, de herinneringen, de aanmaningen, de waarschuwing en de brief van de deurwaarder lagen in de gang. Die man zei, hier kunt u niets aan doen. Maakte een foto. Schreef een verslag. Ik betaalde in zijn bijzijn de 20 euro voor de tandartsbehandeling.
      Ik ben ziedend van woede het sorteercentrum ingelopen. Met de hele stapel. Ik heb mijn verhaal mondeling gedaan. De postbezorger kwam net binnen, werd ondervraagd en op staande voet ontslagen.
      Ik daarna nog een klacht ingediend en de kosten op de post verhaald. Die lieten het voorkomen en de rechter kende mij nog smartengeld toe ook.

      Sindsdien heb ik de gewoonte om na zes weken even te bellen met de instantie waar ik een rekening van verwacht. Dat ik nog geen rekening heb ontvangen.. Vaak sturen ze hem wel per mail na.

      Verwijderen
  2. Ik betaal gelijk. Er is een afspraak gemaakt, jij levert en ik betaal daarvoor. Zodra jij hebt geleverd, moet ik gelijk betalen. Het geld is van jou, niet meer van mij. Zo redeneer ik. Ik weet dat er mensen zijn die anders denken. Ik heb ooit debiteurenbeheer gedaan en kwam er toen achter dat een aantal mensen standaard wacht op een aanmaning. Er zijn bedrijven die een korting geven wanneer je binnen betaalt. Is dat een optie?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik betaal alles altijd meteen, zelfs als het nog niet echt hoeft. Voor mij werkt dit het beste en ach, die paar centen rente die je er eventueel voor zou krijgen, die heb ik er graag voor over, om een rustiger gevoel te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meestal wel, ik kan het soms namelijk vergeten en dat vind ik heel vervelend, vooral omdat ik net als jij ondernemer ben en dus ook baal van op mijn geld moeten wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op mijn werk moet ik ervoor zorgen dat de klanten hun factuur binnen 30 dagen betalen. Dit lukt alleen met de relatief kleine bedrijfjes. Bij de grote jongens krijgen wij ook pas na 90 dagen betaald ongeacht dat er op onze facturen een termijn van 30 dagen staat. Overigens staat dat wel vermeld in de contract voorwaarden van de grote jongens hoor. Ben je het er als bedrijf niet mee eens....prima voor jou tien anderen. En tja die klant wil je toch wel graag hebben dus accepteren maar. Ook wij betalen de crediteuren pas na 60-90 dagen om de simpele reden dat wij het anders ook niet kunnen voorfinancieren. De kleinere bedrijfjes gaan wel kapot door dit soort dingen heel jammer vindt ik dat.
    Prive betaal meestal wel gelijk de rekening. Weg is weg en betalen moet ik toch. Grote bedragen aan grote bedrijven (denk aan belastingen etc etc) betaal ik 3 werkdagen voor de vervaldatum.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. als ik iets ontvangen heb dan betaal ik ook gelijk, niet meer dan normaal zou je denken, maar lees hier al in enkele reacties dat dat niet zo normaal is als ik denk. maar als je rente wilt ontvangen over je geld dan moet je maar even wachten met de aanschaf , je wilt het geleverde product of dienst toch ook zo snel mogelijk na je bestelling binnen krijgen? stel je voor dat bedrijven zeggen we wachten nog even met de levering tot we meerdere bestelling voor dat adres of die straat hebben dan scheelt dat in de transportkosten , dat zou je toch ook raar vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij betalen altijd ruim binnen de gestelde termijn maar onze klanten doen het helaas niet allemaal. Een stuk of 3,4 betalen meteen als we geleverd hebben en de anderen wachten rustig 2,3 maanden voordat ze tot betaling overgaan. Vaak heb ik de OB van de facturen al afgedragen terwijl de facturen nog niet betaald zijn. Het verstoort de relatie en komt het werk niet ten goede!

    BeantwoordenVerwijderen