donderdag 10 juli 2014

Vacation/ Staycation

Ik las gisteren op internet een artikel dat Nederlanders minder op vakantie gaan. We gaan dit jaar net zoveel als in 2007, en dat is dus minder dan voorgaande jaren.

De reden zou zijn dat meer mensen vrezen voor hun baan en liever wat geld achter de hand houden. Goh, dat lezen we wel vaak de afgelopen tijd, en geef al die mensen eens ongelijk!

Ik ben opgegroeid in een gezin waar we eigenlijk elk jaar op vakantie gingen. Toen ik nog heel klein was, hadden mijn ouders een stacaravan in Nederland en toen ik groter werd gingen we vooral naar Frankrijk, heerlijk was dat! We gingen over het algemeen naar een stacaravan op een leuke camping, maar we zijn ook 2 jaar naar dezelfde heuse watermolen gegaan! Dat was een enorm huis met een watermolen die niet meer werkte… maar er was een spelletjeskamer met tafeltennis en een speelkast, er waren heel veel slaapkamers en een enorme eettafel waar je volgens mij wel met 20 man aan kon zitten. Daarnaast was er een zolder waar we niet mochten komen, met een deur die op slot was…

Nou dat begrijp je al.. dat was toch een spannend iets. Toen we er de tweede keer op vakantie waren, vonden we een sleutel en konden we die deur openen, 1 grote bende, maar dat maakte niet uit, we vonden het geweldig dat we er even konden kijken.

Dit soort "huisjes" hebben mijn ouders vaak gehuurd, er was vaak geen zwembad of vertier, maar wel beekjes om in te zwemmen of visjes te vangen, soms een schommel in de tuin en verder vooral heel veel ruimte om te voetballen etc. Ik heb me echt niet verveeld, het waren heerlijke vakanties!

Om even terug te komen in het heden; dit jaar gaan wij ook op vakantie. We zijn in April een week weggeweest met mijn familie (betaald door mijn ouders) en in het najaar gaan we nog een paar dagen weg met mijn schoonouders (dit betalen zij omdat het een huwelijkscadeau is) Uiteindelijk hebben we dit jaar dus maar weinig kosten voor de vakantie, dus we genieten ervan! Hoe we het volgend jaar gaan doen, dat weet ik nog niet. Eerst maar eens afwachten wat er qua werk etc gebeurd.

De laatste tijd heb ik weleens gezocht op internet. De laatste keren zijn wij met het gezin naar een bungalowpark geweest en dat vind ik ideaal met een klein kindje, alles bij de hand. Het viel mij op dat er zelfs nu, in het hoogseizoen hele leuke dingen lastminute te vinden zijn, en dan valt het qua prijs erg mee. Hoewel wij nu nog niet in het hoogseizoen gaan, is het wellicht wel een optie om volgend jaar eens iets lastminute te proberen.

En als het qua financiën helemaal dramatisch wordt (sarcastisch bedoeld hoor!) dan kiezen we volgend jaar lekker voor een staycation, zonnen in eigen tuin en verder niks hoeven. Lijkt me eigenlijk ook heerlijk!

Ga jij vaak op vakantie? En let je dan op de kosten of laat je het een beetje los omdat het dan juist vakantie is?

1. Ja, vaak op vakantie, al is het maar één dagje... Lekker low budget weg met het campertje, gratis kamperen bij de boeren... Heerlijk!! In een campertje heb je natuurlijk ook altijd alles bij de hand dus ideaal met een klein meisje. En je ziet ook nog eens wat van de omgeving... Meestal blijven we één of twee daagjes ergens staan en dan trekken we weer verder, een uurtje rijden en dan een ander plekje zoeken om te overnachten. Stadje bekijken, wandeling maken of soms een dagje op een camping blijven staan. Geen plan, geen planning, absolute vrijheid.

Zo'n bungalowpark lijkt me behoorlijk deprimerend. Geef mij maar die slootjes en natuurlijke omgeving van het gewone landschap. Maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn he? Ik wens jullie een hele fijne vakantie toe!

2. Wij gaan bijna nooit op vakantie omdat we er niet zo van houden.
    Het is vaak best prijzig, dat telt momenteel ook mee hoor maar toen het wel gewoon kon gingen we ook niet.

3. Mijn ouders hadden een bedrijf. We gingen wel op vakantie. Twee of drie dagen. In een pension. Mijn moeder verzamelde vooraf informatie over musea ed in de buurt en maakte een strakke planning zodat de dag van begin tot eind gevuld was met liefst allemaal leerzame activiteiten. Bij thuiskomst konden we vertellen over onze vakantie alsof we twee weken weg waren geweest. Dit zit er bij mij nog steeds wel wat in. Een vakantie moet je nuttig en actief besteden. Met een boek in de zon zitten kan thuis ook. Heerlijk!

4. als je op vakantie gaat om vervolgens veel te gaan zien , dan kan ik me er nog wel wat bij voorstellen, maar om 3 weken in hetzelfde hotel, bungalowpark of camping te gaan zitten, vind ik helemaal niets , dan blijf ik liever in mijn eigen comfortabele huis met alles bij de hand en geen stress van het inpakken en dergelijke, ik vier dus al jaren de vakantie gewoon lekker thuis in mijn eigen huis, meestal zijn alle buren weg , de scholen aan de overkant gesloten en is het dus heerlijk rustig in mijn buurt, ik geniet dan in mijn eigen achtertuintje met een hapje, een drankje ,een lekker boek en als ik geen zin heb om te koken ga ik uit eten of laat wat komen, en als ik me ga vervelen plan ik een leuk uitje dit is voor mij vakantie ten top.

5. Nee we gaan niet op vakantie omdat we het geld er niet voor over hebben en vooral omdat we het vermoeiend vinden met 3 kleine kinderen. we vragen ons dan af voor wie we het doen. omdat we thuis ook leuke dingen kunnen doen met de kinderen, en dat doen we natuurlijk :) leuke dingen hoeven ook geen geld te kosten. soms wel natuurlijk.
    Dit jaar gaan we naar mijn zus haar huis, een paar dagen logeren en thats it! ik heb er veel zin in!

6. wij zijn al geweest, een weekje centerparcs, meerdal. bewust juist wel op vakantie (mits het kan natuurlijk) juist omdat we thuis vaak juist andere dingen gaan doen, huishouden, klusjes in de tuin of het huis, of ik plof vaak op de bank met de laptop.. leuke dingen doen komt er minder van en tijd voor elkaar dus ook.. op vakantie geen laptop mee, wel mobiel en tablet, maar niet veel mee gezeten, behalve even als echt momentje voor mezelf. verder idd alle tijd voor dekids en lekker leuke dingen samen gedaan. echt wel van genoten en de kids ook.
    in de zomervakantie ben ik nog 2 weken vrij en man dan 3. even kijken of we nog weg willen, maar in principe niet. dus dan ook nog tijd om vanuit huis evt nog wat leuke dingen te doen :) en natuurlijkd e rest van de zomervakantie aan t werk als gastouder en dus hopelijk ook veel buiten spelen, naar speeltuintjes, kinderboerderij en op vrije dagen misschien een x zemmen enz :)

qua geld letten we wel op. we hebben alle dagen in het huisje ontbeten (wel broodjes gekocht elke ochtend), smiddags de lunch ook meestal in het huisje of zelf broodjes en drinken mee (zoontje slaapt nog smiddags) en avondeten ook elke dag in het huisje gekookt, 1x frietjes gegeten op t park. op de aankomstdag geluncht op t park (konden t huisje nog niet in, man ging boodschappen doen bij de lidl :p en ik ben met de kids wat gaan eten en gaan spelen), maar verder wel op het geld gelet, niet extreem als in er mag niets, maar ook niet zomaar uitgegeven aan dingen waar we geen waarde aan hechten.

7. Ja, wij gaan veel op vakantie, maar wel low-budget. Wandelen, fietsen, stadjes bekijken en vooral genieten van de natuur en het niets-hoeft-gevoel. Heerlijk!