zaterdag 28 juni 2014

Zonnepanelen….

Gisteren werden er in onze straat zonnepanelen geplaatst. Het is de eerste keer dat ik dit van dichtbij heb kunnen zien, en wat een werk is het zeg!

Ik heb zelf ook weleens nagedacht over zonnepanelen en vond ze toentertijd erg duur. Inmiddels zie ik op internet alweer veel lagere prijzen voorbij komen, maar aangezien wij momenteel ongeveer €80,- per maand betalen voor ons stroom en gasverbruik, duurt het alsnog een hele tijd voordat wij ze "eruit" zouden hebben, al kan ik mij voorstellen dat het voor een groot gezin wel heel aantrekkelijk zal zijn.

Bij Kassa Groen zag ik een tijdje terug een item over een soort zonnematje, ideaal voor reizigers, aangezien je het matje op kon vouwen en mee kon nemen. Hiermee kon je dan bijvoorbeeld je mobiele telefoon opladen. Het matje was nog niet in productie, want er moesten nog investeerders gezocht worden, maar ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat dit soort producten op de markt komen, wellicht kunnen we over een aantal jaar ons hele huishouden zelf runnen met een soort panelen of zonnecollectoren die je gewoon even in de tuin zet bijvoorbeeld.

Aangezien ik denk dat je in de toekomst veel makkelijker je eigen energie kunt opwekken, lijkt het mij dat zonnepanelen ook vandaag de dag nog best wel duur zijn, het is toch een flinke investering die je moet doen.

Volgens mij is het voor ons momenteel gewoon nog veel makkelijker om zelf goed op te letten op ons stroom en gasverbruik, en gewoon ons best blijven doen om dit steeds verder naar beneden te laten gaan.

Heb jij zonnepanelen? En waarom heb je hiervoor gekozen?

7 opmerkingen:

  1. Wij hebben ze nog niet, maar we willen ze wel heel graag. Alleen houdt het ons tegen dat ze toch nog steeds bezig zijn met ontwikkelen en meer rendement krijgen. Dus we wachten tot de terugverdientijd wat korter is. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ze niet. En gaan er ook niet voor, het schijnt zo te zijn dat je ze er pas na 5 jaar uit hebt en dat vinden we toch wel een hele lange tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn ouders hebben ze en zijn erg tevreden over het rendement. toen ik tegen mijn vader zei dat ik ze ook wilde zei hij dat ik nog 2 à 3 jaar moest wachten. Er komen nieuwe uit die een hoger rendement krijgen. Ook zijn ze dan lichter en makkelijke te plaatsen op de daken die niet zo goed liggen ten opzichte van de zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier gezin met 4 kids en toch geen betalen 65 euro per maand :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is goed zeg! Wij redden dat denk ik niet, omdat ik regelmatig voor mijn eigen zaak thuis werk, waardoor ik de laptop, lampen (in de winter), radio voor muziek etc gebruik.

      Verwijderen
  5. wij hebben ook zonnepanelen, al zijn ze van onze energiemaatschappij. Ook liggen er platen op het dak voor de zonneboiler.
    Waarom? omdat ik het belangrijk vind dat we minder afhankelijk worden van gas en kolen en omdat ik denk dat het een schone manier van energie opwekken is. We hebben overigens ook winddelen die energie opleveren. Financieel is het geen rijkdom maar we hebben er ook niet voor gekozen om het geld.
    nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik inderdaad ook een hele goede reden… ik twijfel dus zelf heel erg, omdat ik denk dat het rendement over een aantal jaar veel hoger is… en omdat er dan waarschijnlijk veel meer andere mogelijkheden zijn, ik blijf het lastig vinden!

      Verwijderen