woensdag 29 januari 2014

Spaargeld

Terwijl ik me zorgen maakte over ons snel slinkende spaargeld en er maar wakker van lag, las ik maandag in de krant dat er mensen zijn met veel financiële problemen *slik*

En terwijl ik dus in mijn warme huis in mijn warme bedje lig te malen over mijn bruiloft.... Blijken er dus mensen te zijn, waarbij het water zo aan hun lippen staat dat ze het spaargeld van hun kinderen maar gebruiken (dat was even een flinke realiteitscheck hier, want waaaaar gaat het bij ons over??!)

Er zijn steeds meer mensen die in de financiële problemen komen, die staan te rekenen in de supermarkt en die hun kleding nog maar een jaartje langer dragen....

Hoewel ik van dichtbij heb meegemaakt dat iemand met flinke schulden lekker op haar gat bleef zitten (en in de slachtofferrol) ben ik ook van mening dat het je in deze tijd kan overkomen.

Nog steeds lezen we bijna elke dag wel over een nieuw faillissement of dat er weer zoveel banen gaan "verdwijnen"

Wij sparen ook voor onze kleine man, voor zijn rijbewijs/studie of whatever, dat zien we tegen die tijd wel! Toch is het fijn om elke maand iets te kunnen overboeken en onze opbrengsten van de marktplaats verkopen naar "zijn eigen" rekening over te maken. Hoewel hij bijna 2 is, heeft hij al bijna €1000,- op zijn rekening, dus dat schiet al op ;)

Het geld is natuurlijk ook echt voor hem bedoeld. Als wij in de financiële problemen zouden zitten, zou ik nooooit van deze rekening geld terugboeken.... Wellicht als we echt niks anders meer kunnen, maar dat dit de aller allerlaatste optie is, lijkt me wel duidelijk.

En toch gebeurd het dus steeds vaker, dat mensen geen andere oplossing meer zien... Waar gaan we dan toch heen met het "rijke" Nederland?!

Mijn angsten om straks geen spaargeld meer over te houden, zijn gelijk de grond ingeboord... Maar de nacht daarna lag ik wel weer wakker... Deze keer van een leuke buikgriep, we kwakkelen dus weer lekker door met mijn gezondheid.

Hebben jullie een plan van aanpak als het financieel echt mis dreigt te gaan?

2 opmerkingen:

  1. Niet voor als het echt mis dreigt te gaan. Dan zijn er scenario's waar ik gewoon liever niet nu al mee bezig ben. Het ergste zou een verkoop van het huis zijn. Door nu te werken aan de aflossing, wordt dat ook echt een oplossing als het moet (want dan is het meer waard dan de hypotheek hoog is). Het is dus niet zo dat ik mijn kop in het zand steek, maar ik denk dat je je niet echt langdurig kunt realiseren hoe het is als het écht misgaat, of dat je je dat überhaupt voor kunt stellen. Want als het moet, dan doe je uiteindelijk toch wel alles om het toch te redden. En doe je dat niet, dan MOET het meestal toch nog niet, ook al lijkt het voor andere mensen misschien wel zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tenzij je de bezitter bent van een groot 'familiekapitaal' kan het volgens mij iedereen overkomen om in de miserie te belanden. Als je bijvoorbeeld de pech hebt om ernstig ziek te worden of zo...

    BeantwoordenVerwijderen