dinsdag 31 juli 2012

De boodschappen

De boodschappen is een goede post om op te besparen. Ik verbaas mij soms over de volle winkelkarren die ik voorbij zie gaan. Misschien hebben deze mensen een groot gezin? Dat kan natuurlijk ook! Maar volgens mij komt dat niet zo vaak voor. Ik doe boodschappen voor 2 personen en natuurlijk onze kleine man die nu wat fruit en groente eet. (De hapjes maak ik zelf) Ik ben vaak voor €30,- klaar. Al moet ik wel bekennen dat vriend een avond werkt en dan dus daar eet en wij ook vaak nog 1 avond in de week bij familie eten.
Toch vind ik het een mooi bedrag, hoe doe ik dat en waar let ik op?

- Ik doe altijd boodschappen na het eten. Met een volle maag heb je minder de neiging om "verkeerde" dingen mee te nemen.
- Ik doe ook vaak alleen boodschappen. Hoe meer gezinsleden er mee gaan, hoe meer er in je karretje beland.
- Ik maak altijd een boodschappenlijstje en hou me daaraan!! Heel soms komt er iets bij, maar dat is dan iets wat ik toch al nodig heb, en vergeten ben op te schrijven.
- Kijk naar de aanbiedingen. Vaak zijn er A-merken in de aanbieding en heb je er dus weinig aan, maar soms zijn er zeker mooie aanbiedingen, neem er dan een voorraadje van mee!
- Ga naar verschillende winkels. Dit is een beetje een moeilijke tip, want het ligt vooral aan hoe je je gedraagt in de winkel. De Lidl kan dan ineens veel duurder worden dan de AH.
- Bukken! De C-merken liggen vaak onderop. Veel artikelen zijn prima van een C-merk. Het is een kwestie van uitproberen, zo komen wij niet af van onze Calve pindakaas en Coca cola.
- Maak een weekmenu. Als je weet wat je gaat eten, kun je daar een mooi lijstje voor maken.
- Ga minder boodschappen doen. Ik ga vaak 1 keer per week en soms voor nog wat verse dingen, maar over het algemeen ga ik niet zo vaak. Hoe vaker je in de winkel komt, hoe meer je koopt.
- Stel een budget in en houd je daaraan!
- Kijk voor je groenten en fruit eens op de markt
- Let altijd en overal op de prijzen.
- Let op je lijn! Ik wil zelf nog de laatste 2 zwangerschapskilo's kwijt en vriend wil ook iets kwijt. Dat scheelt in de koekjes, chips en rommel die ik meeneem, dat is nu beduidend minder.

Deze tips zijn voor de doorgewinterde consuminderaar natuurlijk allang bekend, maar wie weet kan ik er nog iemand mee inspireren!

Wat is jouw weekbudget? En heb je zelf nog tips? Ik ben benieuwd!

3 opmerkingen:

  1. Ik doe zelf elke week voor ongeveer 35 euro boodschappen :) En ik eet bij mijn ouders als ik geld tekort kom. Zijn mijn ouders ook weer blij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij krijgen van onze (Belgische) werkgever per gewerkte dag een 'maaltijdcheque' van €6, te besteden aan eten. Als we dus allebei een hele maand werken hebben we bonnen voor zo'n €200. Daar proberen we (ik, man, 2 kindertjes) het de hele maand mee te doen. Het lukt niet altijd, en we kopen een paar keer per jaar ook groot in in Nederland, omdat alles daar goedkoper is.

    Ik ben dol op geld-terug-acties, daar komen bijna al onze douche-producten vandaan.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boodschappen zijn zo'n dankbare bespaarpost, omdat je het gelijk merkt.
    Ik probeer mezelf weer in het gareel te krijgen. Dan lukt het me om voor 3 personen voor 5 dagen met €20 rond te komen per week. Zodra ik dat er weer in heb, ga ik nog wat zuiniger doen, zodat ik wat extra opzij kan zetten voor het in het groot inkopen van bepaalde dingen.

    BeantwoordenVerwijderen