dinsdag 17 februari 2015

Plastic soep

Afgelopen weekend las ik een artikel over de inmiddels wel bekende plastic soep Zie hier

Het wordt dus steeds duidelijker dat dit probleem groter is dan steeds gedacht wordt, in bovenstaand artikel wordt zelfs gesproken over 20 keer groter!!

Zoals ik al vaker heb geschreven, gaat dit mij wel aan het hart. Het milieu gaat eraan en er gaan zoveel dieren aan dood, daar kan ik nogal slecht tegen... gewoon omdat wij te beroerd zijn ons afval in de prullenbak te gooien.

Toen ik nog veel ging wandelen kwam ik regelmatig troep tegen en nam het dan mee, maar inmiddels lig ik al weken op de bank en kom ik dus ook niet meer zoveel buiten... daarnaast lijkt het me best een uitdaging om steeds te bukken met die enorme buik ;) dat gaat hem dus niet worden momenteel.

Maar zo binnenhuis heb ik wel meer dan genoeg tijd om vooruit te plannen en daar past minder plastic gebruiken ook bij. Tot zover heb ik de volgende plannen;

* Wandelen.
Dat ga ik straks natuurlijk weer doen! Hoewel het met de kilo's nog wel meevalt, zullen er vast een aantal blijven plakken, en die mogen er ook weer af de komende maanden... dus wandelen en plastic afval oprapen.

* Zelf wasmiddel maken.
Dat moet ik nog steeds een keer proberen, het scheelt geld en plastic verpakkingen die uiteindelijk weggegooid worden.

* Minder plastic zakjes.
Nu man de boodschappen doet, heeft hij nog weleens de neiging om bijvoorbeeld bananen in zo'n extra plastic zakje te doen, een beetje onzin vind ik! Als ik weer de grote boodschappen doe, ga ik daar in ieder geval weer op letten.

* Plastic zakjes weigeren.
Ik kom steeds minder in de winkels en aangezien dat nu ook niet meer kan, koop ik veel minder dingen die niet nodig zijn. Mocht ik straks weer eens gaan winkelen dan neem ik een eigen tas mee en mag de winkel zijn plastic zakje houden.

* nog meer zelf maken.
Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die je zelf kunt maken en daar ga ik mee experimenteren. Brood bakken, koekjes bakken, allesreiniger maken... dat scheelt veel plastic verpakkingen!

Helemaal zonder plastic leven gaat ons zeker niet lukken. Denk alleen al aan al het plastic speelgoed of de hoeveelheid luiers straks (o horror!!) Maar toch kiezen we bepaalde dingen voor het gemak, als we op andere fronten dan zo ons best doen, kan het wat mij betreft wel.

Wat doe jij om de plastic soep te verkleinen?!

Like Samen Besparen op facebook! *klik*

4 opmerkingen:

  1. Al jaren- en jarenlang weiger ik vrijwel elk tasje dat mij in de winkels aangeboden wordt. Eerst denk je dat het geen nut heeft, maar als je de enorme berg tasjes zou zien die ik daarmee inmiddels uitgespaard heb... Ik heb altijd een paar opvouwbare tasjes in mijn handtas (1 euro bij Blokker bijv.). Groentes en fruit haal ik zoveel mogelijk op de markt, alles gaat in die stoffen tasjes. Veel steviger dan de tasjes die je daar kunt krijgen. Apart verpakte koekjes koop ik niet, meestal bak ik zelf iets (zo'n twee keer per week). Lekkerder, gezonder en het scheelt een hoop afval. Op het weblog 'Leven zonder afval' vind je veel tips en inspiratie. En madame Zsazsa vertelde op haar weblog over de herbruikbare billendoekjes die ze gebruikt. Misschien leuk om als kraamcadeautje te vragen?
    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat het ook was opgevallen. Ja wat ik er aan doe, een beetje dezelfde soort dingen als jij hierboven noemt. Wat me alleen verbaast is dat ze bijv. in België veel minder plastic in het afval hebben dan bij ons (in Nederland). Ik zou heel graag willen weten waar dat verschil in zit. Wellicht kunnen we er nog wat van leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom regelmatig op parkeerplaatsen aan de Oosterschelde om te gaan wandelen en erger me enorm aan de troep die daar wordt achtergelaten. Vorige week een pizzadoos en blikjes en afgelopen zomer een hele picknick voor 6 personen, als je het meeneemt kan je het daarna ook mee terugnemen is het nog lichter ook denk ik dan.
    Ik ga opruimen nu zelf maar doen en heb daarvoor ook een grijper gekocht (kringloop 2 euro) omdat elke keer bukken ook niet zo goed voor mijn rug is en doe vuilnis zak in de auto vanmiddag. Ik hoop eigenlijk dat als het daar helemaal schoon is er ook daarna minder zal worden achtergelaten. Nu nodigt troep aan om zelf ook maar achter te laten.
    Verder probeer ik altijd tassen mee te nemen en heb ook vaak koelbox bij me. Zakken hergebruik ik zoveel mogelijk en anders in de verzamelzak.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb standaard zo'n stoffen opvouwbaar tasje in mijn handtas.
    Als ik fruit koop doe ik alle soorten fruit in één plastic zakje en plak alle weeg etiketten op de ene zakje.

    BeantwoordenVerwijderen