zaterdag 11 oktober 2014

Duurzaamheid

Bedankt voor alle leuke reacties gisteren op mijn blog! Het is natuurlijk hartstikke eng om jezelf zo herkenbaar te maken, maar aan de andere kant is het ook wel erg fijn, hoewel ik absoluut op zal letten waarover ik blog, en de meest persoonlijke dingen uit de weg zal gaan, blijft er nog genoeg over om over te bloggen!

Ik wil meteen even beginnen met een oproepje; Voor mijn werk geef ik as dinsdag samen met een collega een informatieavond over gezondheid. Een mix van informatie over de lichamelijke en mentale gezondheid. De avond wordt gehouden in mijn woonplaats Almere. En is van 19.30u tot 21.30u (kosteloos) mocht je interesse hebben om te komen, dan kun je mij altijd even een mailtje sturen samenbesparen@gmail.com Het zou hartstikke leuk zijn als er een aantal bloglezers het leuk vinden om erbij te zijn!

Tot zover mijn persoonlijke oproepje ;)
Gisteren (10 Oktober) was de dag van de duurzaamheid. Gelukkig kun je op ieder moment duurzaam bezig zijn, dus is het niet zo erg dat ik er nu pas over blog…

De dag van de duurzaamheid is vooral belangrijk om even stil te staan bij de toenemende schaarste van hulpbronnen, grondstoffen die we allemaal heel veel gebruiken raken op, en we willen natuurlijk allemaal dat we die kunnen blijven gebruiken. Sinds ik een kleine man heb, vind ik het milieu steeds belangrijker. We gaan ermee om alsof het niets voorstelt, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven! Als we willen dat onze kinderen, kleinkinderen enz ook nog normaal kunnen leven, dan moeten we zuiniger worden en duurzamer.

Ook al denk je misschien dat je alleen niet zoveel uit kunt halen, er blijven natuurlijk altijd kleine dingen die je gewoon zelf kunt doen. Zoals;
* Pak vaker de fiets of het OV in plaats van de auto
* Afval scheiden, zodat bepaalde grondstoffen gerecycled kunnen worden
* Energie besparen, is ook nog eens leuk voor je portemonnee. Laat apparaten bijvoorbeeld niet op stand-by staan en doe de lichten en verwarming uit in kamers waar je niet bent.
* Hergebruik spullen, als een apparaat kapot is, denk dan eens aan het repair cafe
* Bespaar op water. Hoewel besparen op water vaak wordt gezien als nutteloos, omdat water echt bijna niks kost, mogen we natuurlijk blij zijn met het schone drinkwater dat altijd gewoon uit de kraan loopt. Daar mogen we best iets zuiniger mee zijn! Denk aan een waterbesparende douchekop en laat de kraan niet onnodig lopen.
* Eet uit eigen tuin, hoewel dat niet altijd kan, is het voor het milieu natuurlijk het beste. Uit een (kleine) moestuin haal je producten die nog geen meter gereisd hebben.
* Neem altijd een boodschappentas mee, we hebben al genoeg plastic zakjes. Kijk maar eens hoeveel plastic zwerfafval er buiten ligt… en als je dan toch kijkt, raap dan gelijk iets op ;)
* Vintage kleding, vintage is een heel luxe woord voor tweedehands. Kijk dus eens of je tweedehands kleding kunt vinden, in elke maat is wel iets te vinden, voor jezelf maar ook voor je kinderen!

De toverwoorden zijn dus; zuinig zijn op de grondstoffen waar we gebruik van maken. Hergebruik waar dat kan, je kunt dus ook je ongebruikte spullen naar een kringloopwinkel brengen, dan heeft iemand anders er nog iets aan!

Wat zijn jouw duurzame tips?

1 opmerking:

  1. Almere is me net wat te ver om heen en weer te fietsen dinsdag..ik woon in de Achterhoek namelijk. Maar wel heel leuk dat je zo'n avond verzorgt samen met je collega!
    Hier in huis staan veel tweedehands spullen. Gekregen of gekocht bij de kringloop. Zo ook met kleding wel alhoewel ik nu helaas in een grote maat zit en die vind ik hier bij de kringloop helaas nooit tweedehands.
    Afval scheiden doen we in onze gemeente TE goed, want nu gaan ze het duurder maken omdat ze daar niet op gerekend hadden, ze hadden meer ingeschat en daar een contract op afgesloten. Nu komt de gemeente tekort door de goede afvalscheiding vd burgers en moeten we daar dus weer aan meebetalen....

    BeantwoordenVerwijderen