dinsdag 17 juni 2014

Wanneer je salaris te laat of niet komt….

Toen de werkgever van vriend vorig jaar rond deze tijd failliet ging, was het voor ons best wel even schrikken. Omdat je onzeker bent hoe het verder gaat en je toch gewoon even heel erg schrikt.

Als een werkgever failliet gaat, betalen ze, bijna vanzelfsprekend zou ik zeggen, je salaris niet meer uit. Vaak wordt dit overgenomen door het UWV, maar verwacht niet dat je dan snel het geld op je rekening hebt. Er moeten papieren ingevuld worden en je werkgever moet ook van alles doorgeven. Bij vriend heeft het toen vorig jaar maanden geduurd voordat het verdiende salaris uiteindelijk op onze rekening stond.

Door de crisis verkeren steeds meer bedrijven in zwaar weer. En gaan er ook meer bedrijven failliet. Wij hadden het geluk dat we de tijd konden overbruggen met ons spaargeld, door onze buffer konden we de vaste lasten gewoon blijven betalen.

Het valt mij vaak op, bij programma's op tv zoals "Hoeveel ben je waard" dat er veel huishoudens weinig tot geen spaargeld hebben. 20% van de huishoudens hebben gewoon helemaal geen spaargeld. (Ik zou ervan wakker liggen denk ik) Want voor een kapotte wasmachine kun je in het uiterste geval nog wel kopen op rekening of je koopt er een bij de kringloop voor weinig, maar bij baanverlies kom je dus gelijk in de problemen.

Spaargeld in de vorm van een buffer is dus echt heel belangrijk. Kijk waarop je kunt besparen en zet die besparingen elke maand op een spaarrekening, dat is al een begin!

Daarnaast kun je, als je salaris net gestort is, een gedeelte overmaken op je spaarrekening. Wacht niet tot het einde van de maand om te kijken wat je overhoudt, want vaak gaat dan gewoon alles op.

Spaargeld, ook al is het maar een klein beetje, geeft je zekerheid en zorgt ervoor dat je bij onvoorziene situaties niet gelijk betaalachterstanden oploopt. Spaar dus, ook al is het maar een paar tientjes per maand.

Zou jij een periode zonder salaris kunnen overbruggen?

12 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd begrepen dat je een buffer moet hebben waarmee je het 6 maanden kunt uitzingen. Wij kunnen een korte periode overbruggen. Ik ben wel steeds bezig onze buffer groter te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn streven is altijd 1 bruto jaarsalaris netto op de bank te hebben. Dan kan ik het een jaar uitzingen inclusief onverwachte kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou op het moment wel lastiger zijn, maar ik wil wel weer gaan sparen. Die zekerheid is toch prettig, prettiger dan alle leuke dingen die je kunt doen en mooie dingen die je kunt kopen voor je geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb een flinke buffer opgebouwd, en wie weet hoeveel is steevast zeer verbaasd hoe ik dat gedaan heb van mijn inkomen, simpel altijd eerst een vast bedrag op je spaarrekening zetten voordat de vaste lasten eraf gaan en dan kun je alleen besteden wat er overblijft, ook heb ik verschillende uitgaves verlaagd en zet het verschil dan ook op mijn spaarrekening, zo betaalde ik vorig jaar bijna 90 euro per maand aan energie kosten en dit jaar maar 70 euro , het verschil van 20 euro gaat dan ook naar mijn spaarrekening net als de kosten van een abonnement wat ik niet meer heb ook dat geld gaat naar mijn spaarrekening want dat geld was ik voorheen ook al kwijt dus merk ik het niet als ik dat spaar i.p.v. uitgeef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad ideaal om een buffer mee te beginnen!

      Verwijderen
  5. Nee, dat kunnen wij niet overbruggen, daar is onze buffer véél te klein voor :/
    Na al het lezen over consuminderen, besparen en schrappen van dingen kwamen wij nog amper uit. Daarom ben ik een dik half jaar geleden terug gaan werken (halftijds), maar nu verdient mijn man ruim 400 euro minder (omdat ik wegviel als persoon ten laste), betalen we zo'n 130 euro aan extra kinderopvang én nog eens 70 extra aan vervoerskosten voor mij - dus we houden er amper aan over blijkt nu.
    Het is dat ik mijn werk graag doe én we iedere extra cent goed kunnen gebruiken, maar of het de moeite waard blijft ? De tijd zal het leren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad ook heel erg lastig. Je zou het kunnen zien als investering in de toekomst, maar je moet natuurlijk wel rondkomen.

      Hoe kwam het dat jullie niet meer uitkwamen terwijl je juist aan het consuminderen en besparen was?

      Verwijderen
  6. Waar je ook nog rekening mee moet houden is dat de ww niet automatisch 70% van je laatst verdiende salaris is. Er zit een maximum per dag en totaal aan. Dus wanneer je meer dan modaal verdient zul je dat verschil ook moeten kunnen overbruggen tot je je uitgaven hebt aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad ook iets wat velen niet weten. Goed om even te vermelden, dankjewel!

      Verwijderen
  7. ja. 2x een half jr zonder inkomen van mij moeten overbruggen. ging gelukkig prima door buffer :) had geen recht op een uitkering oid. zonder buffer zou ik ook erg wakker liggen denk ik.. we hebben genoeg inkomen dat we niet alles nodig hebben om toch leuk te leven en sparen de rest idd. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf heb ik ook wel een buffertje, maar zodra mijn salaris op de 25e van de maand binnenkomt, zet ik het altijd tot de 1e op de spaarrekening. Dus volgende week komt salaris juni maar ik reken dat als salaris voor juli. Daarmee heb ik dus ook alvast 1 maand buffer gecreeerd. Mocht het salaris niet komen, dan heb ik in ieder geval 1 maand te tijd om goed naar mijn uitgaven te kijken en alvast een aantal vaste lasten op te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf heb ik ook een buffer opgebouwd. Ook met een ww-uitkering is het lastig rondkomen.

    BeantwoordenVerwijderen