zaterdag 14 juni 2014

Vervelend telefoontje...

De laatste tijd worden we dagelijks gebeld door een nummer uit het buitenland. Het vervelende is dat ze continu op ons huisnummer bellen, tussen de middag als onze kleine man slaapt, maar ook s'avonds laat.. Als we de telefoon oppakte werd er niks gezegd en dus hing ik dan weer op.

Gisteren ging de telefoon weer, deze keer s'ochtends vroeg. Ik herkende het buitenlandse nummer en pakte toch maar op. Deze keer werd er wel iets gezegd, Jullie raden het al… het was een "Sandra" from the technical desk of Windows…

Over dit verhaal heb ik al eens gehoord. Ze vertellen dat ze van Windows zijn en bij je computer moeten, ik ken helaas iemand die erin getrapt is, ze zaten toen in zijn computer en hebben allerlei data eraf kunnen halen. Gelukkig is dit uiteindelijk wel goed afgelopen, maar voor hetzelfde geld plunderen ze ook nog even je rekening.

Ik heb dus vriendelijk bedankt en gezegd dat ik geen computer heb en of ze mij niet meer willen bellen, tot nu toe is dat ook niet meer gebeurd.

Dus wees gewaarschuwd, ook al weet je dat je nooit persoonlijke gegevens moet doorgeven via de mail of aan de telefoon, zo'n telefoontje kan je helemaal overdonderen, waardoor je toch iets prijsgeeft. Hang de telefoon op of zeg nog even dat je niet gebeld wilt worden!

Heb jij dit weleens meegemaakt?

9 opmerkingen:

  1. Ik zelf niet maar mijn moeder krijgt ook van zulke telefoontjes. Ik heb haar het advies gegeven opnemen en meteen wegdrukken dus niet gaan luisteren of wat terug zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het beste is niet opnemen of gelijk ophangen. Hou even een lijstje bij met datums en tijden en dan je provider bellen die kunnen het nummer niet meer door laten komen. gr sonja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik nog niet eens aan gedacht! Ik ga de nummers opzoeken en even doorgeven, misschien kunnen ze het blokkeren of wellicht iets achterhalen/ politie inseinen.

      Verwijderen
    2. Helaas heb ik hier ook heel veel last van. zelfs met de regelmaat van maar liefst 3x per dag!

      Provider gebeld en het verzoek gedaan om dit nummer te blokkeren. Dat kunnen zij wettelijk niet! Er moet eerst aantoonbare fraude zijn gepleegd willen ze een onderzoek starten. Zo ook volgens de politie!

      Dus deel zoveel mogelijk met familie, vrienden en social media.

      Van mijn spullen en centen blijven ze af!!!

      Verwijderen
  3. Wat vreselijk vervelend lijkt mij dit. Wij hebben een geheim nummer en alleen de naaste familie heeft dit. De rest waaronder de vrienden, bellen maar mobiel. Dus ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.
    Heel vervelend als je mensen kent die er helaas zijn in getrapt. Ik hoop ook altijd dat mijn moeder slim genoeg is, dat ze meteen ophangt. Ze kent gelukkig geen Engels, dus waarschijnlijk hangt ze meteen op.
    Maar idd gegevens noteren en doorgeven aan provider, die kunnen er vast meer mee.
    En als je het vervelend vind dat de telefoon steeds gaat als zoontje ligt te slapen dat tijdstip gewoon de stekker eruit halen, reminder in mobiel zetten zodat je niet vergeet de stekker er weer in te doen. En als mensen je echt nodig hebben ze je maar mobiel moeten bellen. Ik neem tenminste aan dat je wel een mobiel hebt.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ons huisnummer is ook geheim, maar helaas hebben ze hem toch ergens kunnen kopen of zien?!
      Aangezien we eigenlijk heel weinig op de huistelefoon gebeld worden, vergeet ik ook altijd de stekker eruit te trekken, maar dat is natuurlijk wel een oplossing. Tot nu toe bellen ze in ieder geval niet meer en is het weer lekker rustig en stil als onze kleine man slaapt ;)

      Verwijderen
  4. Oh, ik ken dat soort telefoontjes. Mij hebben ze ook een tijdje 'gestalkt'. Soms belden ze zelfs verschillende keren per dag. Op den duur was ik het zoooo beu, dat gewauwel in slecht Engels. Ik heb eens gedreigd dat ik de politie zou verwittigen en toen is het enkele weken gestopt. Nadien belden ze toch weer. Nu zeg ik : " I have a Mac" en dan weten ze even niet wat zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goede tip! Tot nu toe hebben ze niet meer gebeld, dus ik ben benieuwd….

      Verwijderen
  5. Hier ook dergelijke telefoontjes gehad. Ik zeg de laatste tijd: a moment please, zet hem op de speaker en loop er bij weg. Ze horen dus helemaal niets meer en zitten te wachten. Daar hebben ze vrij snel genoeg van, de laatste tijd heb ik geen last meer.

    BeantwoordenVerwijderen