zondag 15 juni 2014

Afgelopen week…. en zero plastic week?

Het huishouden ligt hier momenteel lekker op z'n gat. We zijn allebei zo druk met het regelen van de allerlaatste dingetjes voor de bruiloft, dat we de gebruikelijke dingen even laten liggen. Op zich niet zo erg, maar ik ga er de komende dagen toch nog even mee aan de slag.

Donderdag is de grote dag, het komt nu enorm dichtbij en hoewel we wel gespannen zijn, hebben we er allebei ook heel veel zin in!

Het zou wel fijn zijn als we donderdag het huis een beetje op orde hebben. Er komen toch verschillende mensen over de vloer en de rest van de week is vriend vrij, dus dan gaan we leuke dingen doen, en dan wil ik niet constant met het huishouden bezig zijn.

Afgelopen week heb ik alle afleveringen van Kassa Groen gezien via programma gemist. Nu ik er op let, verbaasd het me echt waar allemaal plastic in zit! Bijna overal zit wel iets van plastic in of aan. En als ik op straat loop, zie ik zo enorm veel zwerfvuil! Ik pak regelmatig al dingen op, maar wat ligt er eigenlijk veel!!! Het verbaasd mij eigenlijk dat iedereen in deze troep wilt leven en het wel prima vind. Ik zou echt willen dat we er met z'n allen iets aan zouden doen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die niet meedoen en dingen op de grond blijven gooien, maar wat een bende is het in onze buurt…. zelfs in de speeltuin vond ik al 10 plastic dingen die ik weg heb gegooid.

Daarnaast verbaasd het mij ook gelijk hoeveel plastic afval wijzelf produceren. Afgelopen week was het zero plastic week en ik heb enorm opgelet op plastic verpakkingen. Maar helaas, als je de boodschappen grotendeels in de supermarkt koopt, kom je er echt niet onderuit. We hebben deze week ook nog groenten en fruit op de markt gekocht, dat scheelt wel heel veel plastic! Helaas vonden we de kwaliteit erg tegenvallen, dus ik weet nog niet of ik dat vaker ga doen.

Ik vind de afleveringen van Kassa Groen in ieder geval een enorme eye-opener. Kijk wat we allemaal doen, kijk hoe we het milieu maar achteloos vervuilen en hoe de dieren op zee daar last van hebben. Eigenlijk is het echt niet normaal.

Door de aankopen afgelopen week in verschillende winkels en op de markt, is het maandbudget snel naar beneden gegaan. We moeten nog 2 keer weekboodschappen doen en hebben nog zo'n €80,- over. De afgelopen maand schreef ik dat ik me niet altijd aan het budget kan houden ivm goede aanbiedingen die ik groots wil inslaan, maar de komende twee weken gaan we toch echt proberen om met die €80,- uit te komen.
De komende week eten we een aantal keer niet thuis, dus dat scheelt al. Ook hebben we deze maand geen luiers meer nodig. Daarnaast moet ik echt eens iets minder gaan snoepen, want al die chocolade en koekjes hebben allemaal plastic verpakkingen en de inhoud is voor de gezondheid nou ook niet echt geweldig goed ;) Vorig jaar kookte ik met vaderdag een uitgebreid en duur diner, dit jaar doen we maar gewoon normaal ;) We gaan ons best in ieder geval weer doen!


Hebben jullie de afleveringen van Kassa groen gezien? En heb je meegedaan aan de zero plastic week?

6 opmerkingen:

  1. Ik kijk het nog wel terug op uitzending gemist. En nee, ik heb niet meegedaan maar ik probeer er zelf op te letten bij aankoop. Dit lukt helaas niet altijd sommige artikelen zijn in plastic verpakt en niet anders. Ik weiger in ieder geval altijd een plastic tas, ik neem zelf wel een tas mee. En wat dat 'zwerfafval' betreft, raar dat mensen het wel 'vol' meenemen en als het leeg is en nog minder weegt en plaats inneemt dan is het opeens ballast, dus weggooien......
    Succes met de voorbereidingen van je huwelijk en ik zal voor het weer duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is toch eigenlijk raar? Het weegt veel minder, maar wordt opeens als "vies" gezien.

      Bedankt voor het duimen :)

      Verwijderen
  2. Ik heb me aangewend altijd een tasje mee te nemen als ik ga wandelen en alle zwerfvuil op te rapen en thuis te sorteren.
    Bij 'n vriendin hing vroeger een spreuk, die ik nooit vergeten ben:
    .....Verbeter de wereld, begin bij jezelf....
    en ik probeer dat altijd in praktijk te brengen :-€

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens. Als iedereen dat in de praktijk zou brengen zou het zwerfafval zo weg zijn! Helaas zal dat niet gebeuren, dus dan doen we het maar met een aantal mensen die het wel belangrijk vinden!

      Verwijderen
  3. Geniet lekker van je vrije dagen en helemaal van de bruiloft.

    Ik probeer altijd zo min mogelijk plastic te gebruiken. Ik neem nooit plastic tasjes aan. Heb er altijd eentje in mijn tas zitten en die is al vaak hergebruikt.
    Afgelopen week alleen mijn medicijnen gehaald die in plastic zaten en de chips voor de kinderen. Voor de rest alles vers en brood zelf gebakken.

    Oja, mijn moeder bracht nog aardbeien uit eigen tuin in een plastic bakje, wat volgende week weer terug gaat naar haar voor hergebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik probeer ook echt zo min mogelijk plastic tasjes aan te pakken, maar afgelopen week haalde ik iets bij het tuincentrum en toen lag het op de band achter de kassiere al in een plastic tas, raar eigenlijk dat ze het soms niet eens vragen...

      Verwijderen