vrijdag 16 mei 2014

Onverwachte visite

Ik had vriend net aan de telefoon, dat we vanavond visite krijgen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ook wel even onhandig aangezien ik niet zo veel op voorraad heb...

Als er iets in de aanbieding is, dat veel gebruikt wordt, dan haal ik er een grote voorraad van, maar populaire dingetjes zoals koekjes, lekkers bij de koffie of nootjes en zoutjes koop ik gewoon elke week (als het nodig is) anders wordt het allemaal snel opgegeten, als het toch in de kast ligt.

En dus begin ik een beetje te twijfelen... Ik heb nog koekjes, een chocoladereep die ik in stukjes bij de koffie kan doen en ik heb nog paaseitjes ;) al is dat misschien een beetje raar.

Het is geen hele "belangrijke" visite, maar ik wil toch altijd gastvrij overkomen. We hebben geen grote koeken ofzo in huis. En mochten ze blijven plakken dan heb ik voor bij de borrel alleen zoute koekjes en wat nootjes. En ow ja, een potje olijven.

Hmmm als ik het zo opschrijf denk ik dat ik toch wel genoeg heb, want als ik weer naar de supermarkt ga, neem ik toch weer meer dingen mee dan gepland. Ik denk dat ik het maar zo laat.

Wat doen jullie als er onverwachts visite komt? Toch nog even langs de winkel voor wat luxere dingen?

9 opmerkingen:

  1. ik zou beginnen om een lekkere kwarktaart te maken ,dan wat meer soorten frisdrank , als alleen cola , wat zakjes nootjes , stukjes kaas en worst.
    heb anders altijd het idee- gevoel dat je niet gastvrij genoeg bent.
    terwijl , als ik hier bij iemand anders kom , er niets bijzonders is , en dat vind ik dan ook weer prima.
    maar het gekke is , dat je zelf altijd een soort van schuldgevoel hebt , als je weinig in huis hebt .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier geen last van schuldgevoel. Een koekje of een plak ontbijtkoek is er altijd wel, maar ik vergeet het ook vaak aan te bieden, omdat we zelf niet altijd een koekje nemen. Hetgeen wat er is, mag op van mij, hetgeen wat er niet is, is er niet. Zo simpel! Bij visite waar een afspraak mee is, bijvoorbeeld samen het WK kijken of zo, daar zorg ik voor dat er voldoende is en probeer ik er echt wat lekkers van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb meestal wel genoeg spullen in huis om een taart te maken. Dus dat doe ik dan meestal. De mensen vinden het vaak erg bijzonder, en ik vind het leuk om te maken. Qua drinken geef ik thee, daar heb ik meestal wel genoeg soorten van in voorraad. Oeps, maar vandaag heb ik toevallig geen verse eitjes om taart te maken! Dan iets anders maken...
    Grtz,
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik haal eigenlijk nooit wat in huis voor bezoek. Thee en koffie is er altijd wel en meestal ook een koekje. Alleen voor verjaardagen of feestjes koop ik echt in. Maar ik denk dat het vooral ligt aan "in welke kringen" je leeft. Ik verwacht zelf ook niet meer dan koffie of thee, eigenlijk... Dat is heel gebruikelijk in mijn vriendenkring.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben altijd wel e.e.a. in huis, en anders in de vries. Of zelfgebakken dat is ingevroren, of fruit of fruitvulling waar ik flapjes van kan maken. En we hebben altijd wel een potje paté en kaas in huis. Toastjes zijn er ook altijd en van een blikje zalm of tonijn maak ik in een handomdraai salade. Evenzo met een paar eitjes koken en eiersalade maken. Dus nee, het komt zelden voor dat ik daar tegenaan loop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is altijd bloem, roomboter en eieren (bijna altijd) in huis, dus een cake of een boterkoek is zo gemaakt. Een stuk kaas voor een paar blokjes en een komkommer of kleine tomaatjes zijn ook vaak wel te vinden in de koelkast.
    Hier ook niet meer te veel aan koek op voorraad, want wat er is MOET op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een paar appelflappen heb je met behulp van wat diepvries bladerdeeg zo gebakken. En van je overgebleven paaseitjes of rest reep chocolade maak je lekkere chocolate chip cookies.
    Zoals hierboven beschreven kun je eenvoudig zelf tonijn-, zalm-, krab en/of eiersalade maken als zorgt voor een beetje (blik) voorraad.
    Als je dan ook nog eens zorgt voor wat afbakstokbrood of toastjes in je voorraad grijp je eigenlijk nooit mis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad snel een lekkere koek maken, wordt zowel door de visite als door onszelf erg gewaardeerd :-) Ik maak dan meestal een kokoskoek of havermoutkoek, dat is binnen 10 minuten gemaakt (+ de tijd in de oven) en de ingrediënten heb ik vrijwel altijd wel in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ja, de recepten heb ik hier op mijn blog gezet: http://lettenopdekleintjes.blogspot.nl/2013/11/zelf-gemaakt.html

      Verwijderen