vrijdag 30 november 2012

Budgetfood; zuurkoolschotel

Allereerst bedankt voor al jullie reacties over onze tandarts, we hebben de ragertjes uiteraard niet bij hen gekocht, de afspraak voor het verwijderen van mijn verstand(skies) is geannuleerd en ik heb gevraagd of het een standaard werkwijze is om bij elke controle een gebitsreiniging van €24,19 te doen. De vraag is bij de tandarts gelegd omdat de assistente daar geen antwoord op wist... Ik ben benieuwd!

Gisteren hebben wij weer een heerlijke (budget) zuurkoolschotel gegeten, vriend is gek op zuurkool, dus ik kan hem hier bijna voor wakker maken.

Nodig;
- 2 el olijfolie (om te bakken, dus zonnebloemolie of boter werkt natuurlijk ook)
- 1 teen knoflook, geperst
- 2 rode uien in halve ringen (ik doe altijd witte uien, want die heb k altijd liggen)
- 1 bak aardappelpuree met boter, 450 Gr. (ik maak de puree altijd even zelf, met een beetje kookvocht stampen, is ook nog gezonder)
- 1 pak zuurkool (500 gram)
- 3 tl. Karwijzaad (heb ik niet in huis, dus ik doe er altijd Italiaanse gedroogde kruiden in, ook heerlijk!)
- 150 Gr. Katenspek (of ontbijtspek, spekblokjes etc.)
- ovenschaal 20x30 cm ingevet

Even doen;
Verwarm de oven op 180 graden, verhit de olie in de koekenpan en fruit de knoflook 1 min. Voeg de uien toe en bak 4 min. op middelhoog vuur. Schep regelmatig om en verdeel ondertussen de aardappelpuree over de ovenschaal.

Neem de pan van het vuur en voeg de zuurkool en karwijzaad/kruiden toe. Breng op smaak met zout en peper. Verdeel het mengsel over de aardappelpuree en leg de plakjes spek erop. Bak ca. 25 min. in de oven.

Je kunt hier heel veel mee variëren. Vorige keer deed ik er wat champignons bij, en gisteren een paar cherrytomaatjes die nog over waren. Ideaal!

Eet smakelijk, mocht je deze overschotel gaan maken, laat me even weten wat je ervan vond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten