vrijdag 5 september 2014

Rentes enzo

Ik las laatst een onderzoek dat 61% van de mensen die sparen niet weten hoeveel spaarrente ze op hun spaarrekening krijgen. Ik weet het gelukkig wel uit mijn hoofd.

De rente is wel erg laag momenteel, maar alle rentes blijven maar dalen, denk bijvoorbeeld aan de hypotheekrente, die mag nog wel even doordalen, onze rentevaste periode is pas over 6 jaar afgelopen, maar het zou fijn zijn als de rente dan in ieder geval iets lager is dan we nu betalen ;)

Qua spaarrekening kun je regelmatig kijken of je bij een andere bank een betere spaarrente kunt krijgen. Dat doe ikzelf niet zo vaak, omdat ik nu gewoon tevreden ben met de internetspaarrekening die we hebben en de rente vind ik prima, dus laten we het zo.

Rente is eigenlijk maar een raar begrip. Een rente kan opeens explosief stijgen, maar kan dus ook flink dalen, dat hebben we de laatste tijd wel gezien. Je wilt als particulier natuurlijk dat je spaarrekening blijft stijgen, maar tegenwoordig verdampt vaak een gedeelte van je zuurverdiende spaargeld omdat de inflatie hoger is, dat is toch eigenlijk helemaal niks? Je kunt in theorie eigenlijk beter je spaargeld in je hypotheek storten. Lagere maandlasten, maar dan krijg je vanzelf weer spaargeld, en dan?! Gewoon maar laten staan dus! Ooit zal de rente wel weer gaan stijgen, dat is bijna zeker. En als consuminderaars willen we natuurlijk wel een buffer aanhouden.

Weet jij hoeveel spaarrente je momenteel ontvangt? En ben je tevreden met je spaarrekening?

7 opmerkingen:

  1. 1,5%. Dat is van 1,9 naar 1,5% gedaald in nog geen 3 jaar. Erg balen dus, maar ik heb ook weer geen zin in dat gedoe om over te stappen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet bekennen dat ik er ook zo eentje ben... Geen idee van de rente. Terwijl ik wel voortdurend aan het sparen ben op die rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. M.oneyou 1.7% (en ivm een actie nog 0,1% extra ergens in september ofzo) net overgestapt dit jaar omdat de ing wel heel erg laag werd en ook ohra niet meer zo hoog was. nu alles bij elkaar op 1 spaarrekening.
    we hebben (helaas!) geen hypotheek, dus hoef niet na te denken over aflossen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moneyou met een rente van 1,6%. De rentes zijn ergens anders niet veel hoger en ik vind het een fijne spaarrekening dus blijven daar voorlopig maar lekker zitten.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moneyou heeft per 5-9 zijn rente verlaagd naar 1,3%.

      Verwijderen
  5. Ik krijg bij Moneyou nu nog 1,6% (net ingelogd), maar dat gaat al tijden inderdaad heel regelmatig naar beneden. Voor de rente hoef je het dus niet meer te doen. Maar goed, ik heb ook nog lang niet genoeg om bij die grens te komen, dus ik hoef het in ieder geval niet direct naar de staat te dragen en een beetje spaargeld is toch wel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen